fredag 24. oktober 2008

Boktips og Oboytips



I oppvektsten var jeg veldig inne i svensk rap. Jeg fikk tak i en bok som heter Mikrofonkåt, som en svensk journalist gav ut etter å ha fulgt forskjellige rappere og hip-hop produsenter over lang tid. Jeg hadde hørt en del Latin Kings, men de jeg hørte mest på var Ken, Blues, Petter, Ayo osv. Desverre mistet jeg boken, eller lånte den vekk, men jeg skulle gjerne lest den om igjen. Det stod vel litt om stort sett alle rapperene fra Sverige på den tiden (til og med Fattaru), men det er spesielt to ting jeg husker veldig godt fra denne boken.

1)Eye N'I mobber Petter for leppestørrelse.
2)Dogge Doggelito er kanskje inte sveriges beste rapper, men han er sveriges beste rapper til å kjøre bil.

Jeg fikk veldig sansen for Dogge. Han gjør også en god figur i svensk tv sin Latin Kings dokumentar, den er fett tung og ligger overalt på youtube. En positiv, tankefull fyr med litt annerledes dialekt.

Og tydeligvis en forkjærlighet for varm melk.

Kjøp Mikrofonkåt av Fredrik Strage for 34 (!) kr her...


Kjipt at det ikke er den utgaven jeg hadde med gulltenner utenpå, men ennå fet!!

1 kommentar:

Bibba-Trond sa...

Hvis du ve les'an, så kan du lån'an - for vi har'an ;-)