torsdag 4. desember 2008

Hvil i fred Chad Butler



Bak dagens luke i kalenderen vår finner vi.... Et øyeblikks stillhet for en legende.

Nå er det et år siden Chad Butler alias Pimp C forlot oss. Som den ene halvdelen av veteranduoen UGK døde han som en av de mest innflytelsesrike personene hip-hop sjangeren har sett de siste 20 årene, og som en artist ennå i utvikling som stadig nådde nye fans. I tillegg til å skape en av tidenes mest fengende måter å rappe på, var han også en ekstraordinær produsent som la mye av rammene for produksjonsstilen som har preget salgslistene innen både amerikansk hip-hop og pop de siste fem årene. Hans musikalitet, bruk av live musikere, orgel, 808's, tung perkusjon og bass skapte signaturlyden til UGK. Denne lyden ville også overleve et fengselsopphold, da Pimp røk inn i fengsel i 2001 og sonet halvparten av en 8 års dom. Jeg skrev brev til Pimp i fengselet, ba han holde motet oppe ved å tenke på at han hadde fans som tenkte på ham i Norge (from where!?!?), og at vi håpte han snart ville komme seg ut for å lage et nytt UGK album. Svar fikk jeg desverre aldri, men det var godt nok for meg at han kom ut i 2005, klar til å ta fatt på nye prosjekter. UGK navnet var hetere enn noensinne, mye takket være partneren Bun B's iherdige promotering av gruppen på egenhånd med utallig gjestevers og udødeligjøring av slagordet "Free Pimp C!". Det var duket for dem endelig.

Alt var fryd og gammen. Sjefen over alle sjefer, J.Prince fra Rap-a-Lot Records gav Pimp smykker og ny bil når han kom ut. Pimp fortalte at han holdt på med flere album på en gang, flere plateselskap på en gang. Han kræsjet en bil, men bare kjøpte en ny. Han var underholdende som aldri før i intervjuer, og gikk over streker jeg aldri forestilte meg fantes en gang. Etterhvert kom også UGK albumet, et dobbelalbum som innfridde forventningene, og holdt det ekstremt ekte, slik UGK alltid har holdt det. Ingen fancy stuff, bare original gangsta rap. Etter 20 år i spillet tronet Underground Kingz endelig på toppen av Billboard i sin første salgsuke. Endelig fikk de suksessen de hadde jobbet så lenge for, og som virket så fjern da Pimp C røk i fengsel i 2001. Jeg heiet på UGK, og de vant. Et par måneder senere døde han. Jeg følte veldig at historien deres var så stor at den hadde fortjent å fortsette. Men det er ikke noe å gjøre med det. One day you here and the next day you gone....

UGK - Top Notch Hoes

Top Notch Hoes er min desiderte favoritt Pimp C sang noensinne, og kanskje den sangen jeg har hørt flest ganger om og om igjen de siste årene. En tidløs klassiker.

Hvil i fred.

Ingen kommentarer: