fredag 26. desember 2008

Papirsvindleren Chedda Da Hustla




Fant noe merkelig på Youtube. En eller annen har lagt ut sanger fra A-lagets debutalbum Rett Vest!, med påskriften "Nu_Niggaz_On_Tha_Blokkk a laget" og oppfordring til å laste ned sangene gratis på denne siden.



Men når du kommer til siden dreier det seg mer om en kar ved navnet Chedda Da hustla enn gratis nedlastning. Og først var jeg redd det bare var en eller annen amerikansk rapper som ville promotere sin egen ting, og hadde klekket ut et sinnsykt pr stunt der han ville bruke A-lagets stadig pågående verdensdominasjon til å mele sin egen kake. Det viser seg derimot at han har andre og bedre måter å mele på (er mele et uttrykk? male?), og siden går faktisk ut på at han lærer vekk måter å melke staten på. Bare hør her :

"Yo, my name is Russel, aka Chedda, and this is my blog. I was struggling with debts, bills and a son and lady to take care of. This is how I got a $12,000 check from the government in 30 days and start banking over $5,000 per month online. "

Speeeeeeeist.

Sjekk forresten ut årets album lister på
hoetell bloggen.

Fortsatt god jul til alle sammen!

mandag 22. desember 2008

lørdag 20. desember 2008

fredag 19. desember 2008

Dj Store P - Underworld NMGMASHUPMANIAMARATHONMIXXX


I dag er det fredag og vi skal på undergrunnsrave med Dj Store P. Denne er for de som står rett foran høytaleren og danser, som ikke bryr seg om hørselsskader, stemningslidelser eller noe særlig mer enn natten og øyeblikket.

Denne mixxxen er NMG på sitt mest utfordrende, en bråkete, vakker og håpefull halvtime med musikk.

Last ned NMGMASHUPMANIAMARATHONMIXXX

Håper dere finner noe dere liker.

torsdag 18. desember 2008

Fjorden Baby! John Olav Nilsen & Gjengen = Oslo



Alle dere gatepopelskende frihetsrockere der ute har møteplikt på Mono i Oslo i kveld. Mine brødre fra Loddefjord spiller låter for det nye året, nå også i Oslo.

Vis de noe kjærlighet og hils fra Lars.

onsdag 17. desember 2008

Duck Seazon


Bak dagens luke i kalenderen skjuler det seg et bidrag fra Gunnar Mikaelsen Kvifte.
Han har i mange år studert flere forskjellige hip-hop miljø rundt i verden, og studerer nå botanikk eller noe annet som de har oppe der oppe på universitetet. Take it away Gunnar.

"Me er i Bergen, Noreg, men me kunne like gjerne vore i London, Texas, New York, Los Angeles, Bay Area, Atlanta eller eigentleg kvar som helst i den vestlege verda. Overalt kan ein finna eldsjelar som jobbar på spreng for å laga god rapmusikk dei kan levera til fansen, både av kjærleik til sjølve kunsten og med tanke på meir sjølvsentrerte mål. Konkurranse så vel som gjensidig inspirasjon mellom ulike artistar skjerpar kvalitet og er med på å gje dei fleste middelsstore urbane strok dynamiske samfunn av store og små rapparar.

På toppen av næringskjeda finn me artistane; dei som har øvd seg til eit godt nivå og samstundes har noko fornuftig å koma med. Det er ikkje mange av dei her i Bergen, men dei førekjem. Ein kjenner dei att på at dei har ei heilskapleg tilnærming til det musikalske i tillegg til det lyriske, noko andre MCar i økosystemet ikkje har oppnådd sjølv.

Tett oppe mot toppen, og ofte assosiert med han, finn me dei såkalla rappers' rappers, såkalla ekte MCs. Desse har mange fellestrekk med artistane, men dei treng ikkje naudvendigvis å ha noko eintydig musikalsk fokus og skriv ofte betre vers enn einskildlåtar. I den harde kjerna av hiphopfolk er det ofte desse menneska som vert hylla mest, men dei vinn sjeldan honnør utanfor miljøet.

Den verkelege kampen for tilværet går føre seg på hakket under, der ein finn dei verkeleg svoltne rapparane. I dette sjiktet kan ein finna ikkje ferdig utvikla individ av dei to kategoriane i toppen - menneske som kjem til å nå opp til eit høgare stadium ein dag - men òg særs mange som aldri vil koma seg vidare herfrå. Motivasjon er den viktigaste næringa desse personane tek til seg; dei flinkaste av dei øvar jamt og trutt, skriv vers på vers og terpar på framføring igjen og igjen og igjen. Det er hardt arbeid, men det er her på larvestadiet grunnlaget vert gjort for framtida ein har i næringspyramiden. Mange har ikkje tid eller tolmod til å gjera dette, og blir verande her i ei under middels interessant verd av fyllecypherar og tilfeldige småvers resten av livet.

Heilt nedst finn ein oss som aldri fekk seg til å begynna for alvor, saman med dei som aldri ein gong tenkte på det. Få, om nokon, er interesserte i å høyra på kva me har å koma med; men dei er dess meir viktige som konsumentar av det dei lenger oppe i hierarkiet produserar. Mange av oss skulle nok gjerne ønska me var lenger oppe, men oppgåva vår i pyramiden er minst like viktig som den artistane på toppen har: Ved å lytta til dei over oss, gje ærlege tilbakemeldingar og stilla krav til kva me høyrer på tvingar me rapparane til å skjerpa seg og laga betre musikk. Eit publikum får den musikken det fortener; er me slappe med kritikken får me slappe greier tilbake, og omvendt.

Det er eit vakkert og komplekst samspel me ser i dette økosystemet. Kvart individ er ei brikke i noko større, og konsekvensane av vala dei tek kan vera store og toneangjevande for heile miljøet så vel som heilt ubetydelege og utan innverknad på kva som skjer. Det kan synast umogleg å ana kva ringverknadar ein handling kan få før ein gjer ho, men pass likevel på kva du gjer og seier! Det er jungellova om Survival of the fittest som rår i hip-hop, og det er oss konsumentane som definerar kva "fittest" inneber. Ta no for all god smaks skuld eit godt val.

- Direkte frå hornet på internettveggen, Gunnar ”18-borough” Oksehund, sertifisert målmann utan keeperhanskar."

tirsdag 16. desember 2008

..sommeren var blind for solen!?!



Bak luken den 16. desember finner vi en ny sang om Kjærlighet!

Den er produsert av Krüger og kommer på ActionMan's nye mixtape som forventes å treffe butikkhyllene i løpet av Januar.

Last ned ActionMan feat. Verk, Black og Lars Vaular - Kjærligheten ***

mandag 15. desember 2008

Sensur!



I Firdaposten kan man lese om den unge rapperen Xzwer fra Florø som har havnet i problemer med lovens lange arm på grunn av tekstene sine.

– Politiet kontakta meg og bad meg fjerne den siste teksten min «I'm a playa and you're a dirty hoe». Eg fekk frist på meg til måndag, men det er ikkje aktuelt å fjerne noko.



Les hele den bisarre saken her.

søndag 14. desember 2008

Siste sjans på THC før jul


Årets siste THC episode, med bortklipte scener og annet moro.

Sjekk den ut her!

lørdag 13. desember 2008

Dennis II Society


Dennis åpner døren til Garage og begynner å snakke med en gang uten at han helt virker å ha oversikten på hvem jeg er. Jeg introduserer meg, han fortsetter å snakke mens han oppfatter det, byr meg på svart kaffe og geleider meg ned i kjelleren hvor vi kan slå av en prat. På vei ned forteller han om hvor stygt Athen er i forhold til resten av Hellas, og hvordan "FRP tankegang" har ødelagt byen med styggere og styggere nye bygg over alt. Det er en del rikinger i Hellas også. Dennis har delt havn med noen av dem. Rike folk med store yachter. Enorme yachter. En gang la han merke til en mann som hadde kledd seg opp i fine hvite klær for å sitte på dekk og nippe til hvitvin mens klassisk musikk fløt ut av høytalerene hans. Dennis svarte med å rigge opp el gitaren, sette seg i godstolen med en øl og kjøre seg opp med gitarsoloer i samme dur. Etterpå hilste de på hverandre. Det er mange som har hilst på Dennis opp i gjennom årene. De fleste som har vært på Garage har møtt ham, enten de har vært der som artister eller publikum, og Dennis har sett de fleste bergenske musikeres spede start da han har vært primus motor for Garage sin søndagsjam de siste 15 årene. I kveld er det 30 års jubilumskonsert med bandet hans El Regn (Elektrisk Regn) i Logen. De debuterte i Grieghallen i 1978.

-Det var så dårlig lyd den kvelden. Etterpå irriterte det meg sånn at eg gikk hjem og bygde fire monitorer. Du vet det var ingen skikkelig PA anlegg i byen før vi kom. Vi var heldige som hadde en del teknisk kyndige folk som sammen bygget det første PA anlegget.

Det var også litt andre innspillingsmuligheter da dere begynte?

-Vi begynte å jobbe med en 8-sporer, men i løpet av produksjonen gikk vi over på 16 spor. Du skjønner, den gangen ble alt mixet ned etterhvert for å få nok spor. Teknikeren måtte være flink til å få tak i et godt grunnkomp. Det var bass og trommer på to spor. Senere når vi la på flere spor ble etterhvert ofte en helg gjeng som måtte stå med mixebordet og passe på hver sin knott. Det var gøy. Det var kanskje tungvint i forhold til sånn det er digitalt i dag, men det var mye morsommere, og vi ble mye mer delaktig i musikken. Nå står man og ser på en kar som klikker på en dataskjerm. Det e som om litt av spenningen går vekk då.

I dag har unge musikere mulighet til å eksponere seg gratis via internett, hvordan var muligheten til å bli hørt på åttitallet?

Nei altså NRK hadde jo monopol på den tiden. Heldigvis var det ansvarlige folk som jobbet der som faktisk sørget for at god rock kom ut til folket i hele landet. Då var det også mer sjans for å bli sett når en først var på tv, eller hørt når en var på radio. Publikum hadde mindre å velge mellom og derfor ble det mer oppmerksomhet når en først fikk det. Det var jo i tillegg lettere å få betalt for musikken din, hvis den var god nok, enn det er i dag. Artister i dag kan få folk til å høre musikken sin på nettet, men det er vanskeligere å få dem til å kjøpe platen. I tillegg gikk det an å turnere i større grad, i år så er det jo stort sett torsdag-fredag-lørdag gigs. Vi besøkte små steder så vel som de store byene. Det kunne være et Hotell på et lite sted som huset et Musikk Forum eller en Musikk Klubb i kjelleren, med skjenkebevilgning, og hyre, reise og opphold for oss. Disse klubbene forsvant etterhvert som pubbene dukket opp med storskjermene sine. Det er lettere å spre musikken i dag, men det er også større konkuranse, og mindre sjanse for å få betalt.

Et band som Fjorden Baby! ble i førsten sammenlignet med The aller Værste, mens sangene deres kanskje minner mer om akkurat El Regn. Da jeg var liten spilte storebroren min meg en sang der vokalisten sang om at naboen var nynazist. Dette var første gang jeg hørte El Regn. På torsdag var jeg på konsert med Neserastafari, et reggaeband med sterke røtter i Bømlo. På slutten av konserten begynte de spontant å spille El Regn's Håkon den Fete, en av mine desiderte favoritter. Det var en fin kvelds utvilsomme høydepunkt.

-Det er betryggende å se at det på en måte er kommet noen "arvtagere" som skriver på norsk i Bergen. Og akkurat kem som har inspirert kem vil eg ikkje mene nokke om. Rock har alltid inspirert mer rock, og kom aldri ut av intet...

Musikk handler jo ofte om å skape, eller gjenskape stemninger.

-Personlig så skriver eg teksten først, uten at den nødvendigvis står opp i mot en melodi. Alf Prøysen pleide å si om skillingsvisene at melodisk så var de så enkle at de ikke kunne bære noe som helst. Så det måtte være en god historie som bærte sangen.

Blir dette siste konserten?

-Det kan eg ikkje si. Det vet man aldri kanskje, kanskje ikkje. Du vet no aldri, men de må jo bli lei av meg en dag og. Men eg kommer nok ikkje til å slutte å lage sanger...



Konserten er klokken ti i Logen i kveld, lørdag 13. desember. Det er obligatorisk oppmøte, og 400 biletter er solgt på forhånd.

fredag 12. desember 2008

Djay for President



En av de siste årenes store oppdagelser for meg er Djay. En undergrunnsrapper fra Memphis, Tennesee som virkelig fanger oppmerksomheten og har troverdighet så det holder. Han var godt over tredve år før han begynte å lage musikk, selvom musikken hadde vært et av hans store hjertebarn siden skoletiden. Men Djay sluttet på skolen og begynte å selge pot og være hallik, uten å komme seg noe særlig lengre enn det. Han har uttalt at han følte at han gikk igjennom en midtlivskrise da han bestemte seg for å plukke opp mikrofonen. Å legge all sin livserfaring og frustrasjon inn i musikken var hans eneste form for terapi, og ved hjelp av en skolekamerat fra gamledager fikk han satt opp et provisorisk hjemmestudio i leiligheten sin. Ved å bruke folk han kjente som samarbeidspartnere utviklet stilen hans seg til noe helt spesielt, noe ærlig og troverdig. Beatsene ble laget av Shelby, en hvit kar som spilte piano i kirken, den ene av horene hans ble vokalist mens den andre horen hans ble forfremmet til manager.

Første studio session med Djay og Shelby kan du se under. På denne sessionen lagde de sin første hit "Whoop That Trick". Den kreative prosessen er fascinerende og smålig gåsehudfremkallende. Klippet er av litt dårlig kvalitet, men sånn er det i ghettoen. Paramount Pictures har visstnok kjøpt rettighetene til dette fantastiske dokumentet.



Gatekredibiliteten til Djay skjøt i været da han banket opp en annen Memphis rapper som såret følelsene hans, og radioen i Memphis begynte etter dette å ta ham på alvor som artist og spilte "Whoop that trick" konstant en stund. Hans mest kjente sang, "Hard out here for a pimp", solgte han til 3-6 Mafia som senere vant en Oscar med sangen.



Til tross for talentet er det tvilsom at vi noen gang kommer til å få høre et helt album med Djay. Sånn er det med mange rappere. Det er hardt der ute for en hallik.

onsdag 10. desember 2008

Leeds v Colchester på Lørdag








Jeg holder med Leeds. Det er visstnok ikke så høy status å være på det nivået vi er. Men det har egentlig aldri vært høy status å være Leedsgutt. I oppveksten kjente jeg bare en annen som var det. Vi var begge ganske stille typer. I de senere årene har jeg sett et mønster i hvem som viser seg å være Leeds fan. De er ofte originaler.

Wang fra Fjorden Baby! er med på laget. Da han fant ut om mine følelser for klubben, delte vi et stille øyeblikk av dyp forståelse.

-Å............. så det e sånn det henger sammen. No skjønner eg.

Christer Falck holder visstnok også med Leeds. Go figure.

På lørdag er det hjemmekamp mot Colchester United.

tirsdag 9. desember 2008

Pete'n m/ Black - Det blir for mye for meg



Ny sang med Pete'n og Black - Det blir for mye for meg.

Last MP3 ned her.

Eller WMA her, hvis du bare rådigger WMA.

Noen burde ta Paint vekk fra maskinen min. Det blir for mye for meg.

mandag 8. desember 2008

Alltid noe du må gi tapt (NY SANG)







For å bygge opp må du rive ned. Disse bildene ble tatt i august, og nå rives hele den gamle tribunen. Vi hadde egentlig tenkt å ha noe av den med i Samme nr som i 99 videoen, men fikk ikke tid. Synd, for nå er hele greien vekke. Bildene er forresten tatt av Eirik Heldal.




Jeg dropper en unreleased sang for dere i dag. Sarah Sharif hjelper til på refrenget. Anand har laget beaten. Dette er en sang som ikke kommer med på albumet mitt, men jeg liker den godt, og vil gjerne dele den med noen. Jeg fant ikke mp3'en til denne sangen. Så jeg måtte lage en youtube kollasj video isteden. Skal prøve å finne en mp3 senere. Men jeg må jo oppdatere julekalenderen sant. The show must go on. Det er litt som Just Blaze sa til meg da jeg spurte hvorfor Jay Dee ikke hadde en beat på The Black Album.

-In the end, deadlines always get you.

Spesielt når du driver en seriøs amatørjulekalenderblogg slik som meg.

søndag 7. desember 2008

Tenn lys for en Søndagsmixxx!


På en søndag som dette er det best å bare lene seg tilbake, tenne lys og høre på en søndagsmix med assorterte gangstarapsvisker mens man kanskje sender en stemme eller to på sms'en, eller spre ordet litt til vennene sine på faceren. Som vanlig er musikken kompilert og mixet av Fyllingsdalens sjefsmixer, Store P.

Hør Dj Store P's Massive Mobbin Søndags Mix her...

Takk til alle som stemmer, det varmer hjertet mitt!

lørdag 6. desember 2008

Kaptein Gulltann



Barn er kulere enn voksne. Gull er dyrere enn sabler. Leo har mye mer piratkredibilitet enn Terje Formoe.


Sjekk ut ny episode med Kaptein Gulltann og THC effekten her

fredag 5. desember 2008

-Make the move fra makka te Cola


Bak julekalenderluken i dag finner vi BROMSTAD BILLIONAIRES!

Andy og Soinner fra rapgruppen Bromstad Billionaires slapp i år sin første utgivelse "Makka te Hoinnerpris" og var så grei å ta seg tid til et lite intervju her på bloggen.

VARNING, DETTE INTERVJUET HAR 14 ÅRS ALDERSGRENSE OG OMTALER RUSMIDLER, TRØNDERDIALEKT OG ANDRE TVILSOMME FRITIDSSYSLER.


Hvem er Bromstad Billionaires og hva vil dere helst være kjent for?

Bromstad Billionaires er to kjekke karer ved navn Soinner "Grotesk" og Andy "Shitrich", to rejects fra infamøse trønderkollektivet Armageddish Fetish. Vi kommer til å bli husket for å ha bragt guffen (som dåkk sei i regnbyn) ut til folket + toillate liveshows.

Hvor er Bromstad, akkurat?

Bromstad er en bydel på Østsiden av Trondheim (home of the bøtttrækk). Den blokkbefengte ekra ligger juicy til og utstrakt til midt mellom Tyholttårnet, KBS KJØPESENTER! og Tunga fengsel. E du postkode 7045/7046/70-førti-fuckings e du juicy as hell oppå Bromstad.

Det kan jeg tro...Første utgivelsen deres heter "Makka for Hoinnerpris". Hva betyr egentlig det?

Makka te hoinnerpris har du vært borti hvis du veit ka det går i. Trondheim er makka-hovedstad nr 1 i landet. Det var en stor sak i lokalmediene i Trondheim (shoutout te Alf Skille) om at over 50 prosent av 15 åringene rundt omkring på ungdomskolene på østsiden got juicy på makkers i istedet for å kjøre den vanlige kjipe helgefylla. Som alle vet har ikke fjortisser så jævli mye cash in hand, så makka te hoinnerpris betyr rett og slett at du sæll makkers i kvartinga te kidsa for ein hoinnerlapp. Dette er som en liten motreaksjon til "crack music" fra statene, og siden vi ikke har "New jack city`a" Trondheim ennå så er det guff (kviti kvit) det går i kis.

Å, så Hoinnerpris, er 100 pris, og ikke honnørpris som en del i Bergen tror?

Kiiiiis what did I just say, men seff, hvis du e søt baklengs (shoutout te A-laget)
så kan vi godt orn nå rabatt kiiiis.

Ok. Hva slags ambisjoner har dere som musikere?

Begge oss har drevet med rap enstund, og veit hvordan det er å stampe roinnt i grøten. Nå kaster vi alle hemninger å lager den musikken vi ville ha hørt på hvis vi var juiced out på byen/fest/i bila med fjortisser..

Makka, Speed, eller guff som de sier i Bergen virker å ha inspirert ihvertfall deler av musikken deres. Hva synes dere om ideen om Heroin på resept?

Feiende Flott!

En gang på de sene nattetimer i Trondheim fortalte Soinner meg om forfatteren James Joyce, og en Beacable Beam ? Kan du prøve å forklare på norsk hva en Beacable Beam er, eller hva en slik Beam er for deg?

Haha du jeg var så juicy på noe saus og noe greier, husker jeg sprang rundt påteint med en cd og greier. Begynte vel med Finnegans wake, Timewarp-makkapratet mitt...
så ja..leave it be .. du veit ka det går i...

Ja....eller. Mens vi er inne på den kvelden, hva synes dere om kriminaliseringen av horekunder?

På høy tid at vi kriminaliserer horekundene. Norske intelligente menn som med vitende og vilje drar ”på strøket” for å kjøpe seg ei lita horejente.
Ei lita horejente han mest sannsynlig vet ikke får beholde de pengene han betaler for sin vellyst..
Ei lita horejente som mest sannsynlig gråter seg i søvn fordi hun savner nærhet av et helt annet slag enn nattens kunder kunne gi.
Ei lita horejente som blir tvunget til å tilfredstille vellystige, kåte, egoistiske menn.....nei nei bare kødda, like derre småfettan vi.

Bromstadguttene flirer pikete under skyggeluene sine.


I tillegg til originalen av Kakk Opp, har dere laget en Fjortis RMX også. Hvilken versjon liker dere best?

Orginalen er fetest på livegigs, remixen er fetest i opel`n eller på fest på kuhaugen.

Hva synes dere om fjortiser?

Ka vi syns om fjortissa Lars? Bli med oss på fest på Bromstad neste gang du e i byen kiis så har du svaret. On a side note all e litt fjortis i fylla

Fjortis remixen tar også i bruk stemmemanipuleringsverktøyet Autotune, som både er elsket og utskjelt. Hvilket forhold har dere til Autotune?

Vi har stor tro på autotune! Vi håper autotune get us to the next level, slik at vi kan bli rike trendfitter og make the move fra makka te cola.




For kontakt og øvrig info med duoen rop på dem på www.kingsize.no/bromstad

torsdag 4. desember 2008

Hvil i fred Chad Butler



Bak dagens luke i kalenderen vår finner vi.... Et øyeblikks stillhet for en legende.

Nå er det et år siden Chad Butler alias Pimp C forlot oss. Som den ene halvdelen av veteranduoen UGK døde han som en av de mest innflytelsesrike personene hip-hop sjangeren har sett de siste 20 årene, og som en artist ennå i utvikling som stadig nådde nye fans. I tillegg til å skape en av tidenes mest fengende måter å rappe på, var han også en ekstraordinær produsent som la mye av rammene for produksjonsstilen som har preget salgslistene innen både amerikansk hip-hop og pop de siste fem årene. Hans musikalitet, bruk av live musikere, orgel, 808's, tung perkusjon og bass skapte signaturlyden til UGK. Denne lyden ville også overleve et fengselsopphold, da Pimp røk inn i fengsel i 2001 og sonet halvparten av en 8 års dom. Jeg skrev brev til Pimp i fengselet, ba han holde motet oppe ved å tenke på at han hadde fans som tenkte på ham i Norge (from where!?!?), og at vi håpte han snart ville komme seg ut for å lage et nytt UGK album. Svar fikk jeg desverre aldri, men det var godt nok for meg at han kom ut i 2005, klar til å ta fatt på nye prosjekter. UGK navnet var hetere enn noensinne, mye takket være partneren Bun B's iherdige promotering av gruppen på egenhånd med utallig gjestevers og udødeligjøring av slagordet "Free Pimp C!". Det var duket for dem endelig.

Alt var fryd og gammen. Sjefen over alle sjefer, J.Prince fra Rap-a-Lot Records gav Pimp smykker og ny bil når han kom ut. Pimp fortalte at han holdt på med flere album på en gang, flere plateselskap på en gang. Han kræsjet en bil, men bare kjøpte en ny. Han var underholdende som aldri før i intervjuer, og gikk over streker jeg aldri forestilte meg fantes en gang. Etterhvert kom også UGK albumet, et dobbelalbum som innfridde forventningene, og holdt det ekstremt ekte, slik UGK alltid har holdt det. Ingen fancy stuff, bare original gangsta rap. Etter 20 år i spillet tronet Underground Kingz endelig på toppen av Billboard i sin første salgsuke. Endelig fikk de suksessen de hadde jobbet så lenge for, og som virket så fjern da Pimp C røk i fengsel i 2001. Jeg heiet på UGK, og de vant. Et par måneder senere døde han. Jeg følte veldig at historien deres var så stor at den hadde fortjent å fortsette. Men det er ikke noe å gjøre med det. One day you here and the next day you gone....

UGK - Top Notch Hoes

Top Notch Hoes er min desiderte favoritt Pimp C sang noensinne, og kanskje den sangen jeg har hørt flest ganger om og om igjen de siste årene. En tidløs klassiker.

Hvil i fred.

onsdag 3. desember 2008

Gjengen e på Broadway!



Bak den tredje luken i julekalenderen finnes Sir Mix-A-Lot!

Han er kanskje best kjent for "Baby got Back" og andre basstunge festklassikere for rumperisterne, men min personlige favoritt "Posse on Broadway" fra 1988 er litt annerledes, litt kulere, og omtrent like underholdende.

I videoen har den gode Sir et par ledetråder til dagens hip-hop scene:

*I got a def posse, you got a bunch of dudes!
*Det er kulere å rappe om å stjele damer fra menn som er voldelig med damene sine, enn å rappe om å være voldelig mot damene dine.
*Det går an å gjøre den simpleste beaten til den feteste sangen
*Det meste går an så lenge historien er god, og 808 trommene gjør jentene ville.



Sees i morgen!

tirsdag 2. desember 2008

Stjerner RMX



Bak den andre luken i julekalenderen finner vi en remix!

Karpe Diem har hatt stor suksess i år, og spurte meg om å gjøre åtte bars på remixen av Stjerner. Det har jeg åpenbart gjort, og gjester remixen sammen med RSP, Son Of Light og Alee.

Låten fikk sin verdenspremiere på fredag, naturligvis på National Rap Show på petre.

Sjekk ut Remixen her.

Håper du finner noe du liker, og så sees vi i morgen.

mandag 1. desember 2008

Stem på Lars som Årets urørt!


YEAH!

23.januar går årets Urørt finale av stabelen i Trondheim. Jeg har vært så heldig å bli plukket ut til finale, sammen med bl.a mine venner i John Olav Nilsen og Gjengen, Fjorden baby! og Manheads. Med så mange venner blir det garantert en veldig gøy tur til Trondheim, uansett utfall av finalen. Jeg gleder meg mest til å spille musikk i Trondheim igjen.

Stem på meg her!

Du kan også stemme på SMS. Send sms "U 9" til 1987 (kr 1,-) og sørg for at den gode Obama vibben får leve videre. JA JØSS VI KAN!!

En liten anekdote er at jeg var med i den første Urørt finalen allerede i 2001 med den engelskspråklige gruppen Freakshow. Dette var også i Trondheim, men da var Urørt finalen mer som et lite gameshow med omlag 30 personer i publikum som stemte. Jeg fikk litt sånn Fem På! vibber.
Jeg syntes det var fett at Håkon Moslet og Per Eirik Johannesen var i panelet. Sigrid Hvidsten også tror jeg. Hun var kul. Jan Ove Ottesen syntes vi hadde groove. GROOOOOOVE. Håkon Moslet sa at vi ikke var noe markante rappere. Men at det var noe der. Etter et langt ressonement kom han fram til at vi var fine på bildene vi hadde. Vi kom på tredje til slutt. Takk og lov for at vi ikke vant.

De i urørt sa til meg at i 2009, åtte år (!) etter, er det blitt litt, bare litt, større arrangement.

Da er det godt at jeg også lager litt, bare litt bedre musikk. For ikke å snakke om bilder.

JA JØSS VI KAN

Advent!!



Første desember betyr at adventkalenderen her på larsvaular bloggen er i gang. Derfor ber jeg alle om å frekventere siden daglig fram til og med julaften, her blir det skikkelig julekalender.

Og bak den første luken skjuler deg seg .......... HINDERLØYPE!!!

På ungdomskolen husker jeg samfunnsfagslæreren min lærte oss om at maktforskyvninger og balanse, om hvordan romerriket hadde sin tid, det britiske imperiet hadde sin tid, osv. Poenget hans var visstnok at snart var det Asia sin tur (dette er ti år siden, så vent litt til). De kommer til å ta over snart.

Du vet, verdensdelen som gav oss kruttet, hjulet, kinamat og lastname : nguyen. Asia. De er up next. Og da skal jeg være på godfot med dem. For alle verdens konstruerte hindringer kan ikke stoppe dem! Stor respekt til alle mine folk.