onsdag 21. januar 2009

Svarte presidenter - blåe lamboer - svimle rakkere

Vanskelig å komme utenom Obama denne uken. Først begynner vi med en video som ikke bare viser at Young Jeezy forutså presidentvalget, men ironisk nok utklasser den lyriske tungvekteren Nas i en sang med tittelen "My president is black".



En annen som liker den nye svarte presidenten er Jay-Z, som tar publikum med storm på dette klippet. Anledningen er et afterparty, og i tillegg til elleville publikummere var stedet fyllt med supastjerner. Rett bak Jay kan man se en begeistret Akon som bivåner hvordan stemningen er i taket. Og det er lett å bli revet med.



"My president is black, in fact he is half white / So even in a rascist mind he is half right"

Når jeg var yngre ble jeg ofte spurt om jeg hadde lyst til å være svart amerikaner siden jeg hørte på så mye rapmusikk. Jeg svarte nei, men det er vanskelig å bli trodd når en i tillegg går med store bukser, og prøver å være en rapper. For å være ærlig ville jeg ikke være en svart amerikaner, jeg var helt fornøyd med å være "the token white guy" i crewet. Alle rapcrews måtte få en sånn etter Eminem, til og med No Limit hadde en. Jeg ville gjerne være en rapper, men jeg ville være sånn jeg var.
I det øyeblikket der Jesse Jackson gråter av glede, der Jeezy blir en sosial kommentator (!), der hip-hop publikum avbryter Jay i ren ekstase, i det øyeblikket ønsket jeg for første gang i livet å vært en svart amerikaner. Det er så stort. Disse følelsene ser forløsende ut. Dette gjør meg glad og litt håpefull for verden. Det er litt av en barriere som brytes, det er altfor mange års undertrykkelse og triste skjebner som har ledet opp til dette. Og selv om jeg ikke helt tror på den store endringen alle forventer, så er det ihvertfall deilig at Obama forener folk, og får dem til å tro, og til å tørre å håpe. Gratulerer verden.

I London har man også meninger om Barak Hussein :



Dizzee har fått mye pes for dette intervjuet, men det er akkurat derfor vi elsker han. Han er altfor ærlig for massemedia.

P: Tror du på engelske politiske partier?

D: Ja jeg tror på at de fins, men vet ikke om jeg bryr meg.


Selvom Paxley stiller ganske teite spørsmål, så sier Dizzee noe meget beskrivende for Obama og situasjonen som jeg har valgt å avslutte dagens blogg med :

"It's positive, cus he is mixed race as well, so he is an immediate symbol of U.N.I.T.Y"

1 kommentar:

Anonym sa...

Paxman, Jeremy.