torsdag 19. mars 2009

Oppkjøring med Espen Vaular på Nobel Bopel




På fredag før konserten på Garage var jeg på åpningen av min bror Espen sin nye butikk/verksted i Welhavensgate. Han inviterte til saft, kaker og prøvesitting av sofaer.

En blanding av hans irritasjon over verdens overforbruk og et nostalgisk kjærlighetsforhold til gamle møbler virker å ha skapt grobunn for denne butikken der Espen redder utrydningstruete møbler fra en sikker død på skraphaugen. Gjenbruk er som kjent det beste forsvar. For alle dere Lars Vaular fanatikere så kan dere altså kjøpe min barndomssofa hvis dere er hastige. Den er grå, med lett slitte (les:vintage) armlener, og har brun tråd.

Jeg anbefaler alle å ta en tur innom denne lille lommen av hjemmekos.

Åpningstider er:

Torsdag : 14.00 - 18.30
Fredag : 11.00 - 17.00
Lørdag : 11.00 - 16.00

Welhavensgate (på hjørne av første bygningen ned til høyre hvis du går forbi Hulen,Olaf Ryes vei)


Fyr deg opp på www.nobelbopel.no!
Og bli bedre kjent med min bror her.


Hvem er du og hva vil du helst være kjent som? Ærlig talt!


Jeg er en bra fyr, som prøver å leke meg gjennom livet. Kan godt være kjent som det. Føler dette spørsmålet er så stort, jeg har jo lyst å redde verden, og jeg hadde jo helst sett at jeg fikk et bra renomè om jeg klarte det, men det er vanskelig å beskrive spesifikt hva det å redde verden er i en setning.

Ok. Hvor er du i fra, og hva representerer du?

Er fra ute i Åsane; Salhus,Toppe, Morvik, var litt i Hordvik til og med, men vokste opp i Kistebakkane.

Jeg representerer lange setninger, sånne som er dybde ì, og som man føler flyter fint hele veien til poenget, for poenget er lengden, litt som reisen er målet, altså det at man koser seg med det man gjør og opplever det man gjør som det det er, og lìker det. Jeg representerer å ta det med ro, men likevel hele tiden gjøre noe, sånn som "sakte mat" (slow food). Som en motreaksjon til alt som går for raskt. Jeg prøver å starte en slags "sakte møbler" bevegelse gjennom Nobel Bopel.


Hvordan gikk åpningen på fredag?

Gikk meget bra det, takket være mange bra folk som stilte opp. Når folka stiller opp med en kake som er bakt i form som en sofa er det så klart stas. Når de i tillegg tar på seg spandererbuksene og investerer i møbler med sjel må en bare nyte det. Solgte en del, og det er fint, for jeg har jo en del i bakhånd som jeg også har lyst å vise frem. BA og Studentavisen dukket opp uten forvarsel, det var også stas. Kommer vel i fredagens boligmagasin tror jeg.


Woho! Hvem er målgruppen din med den nye butikken?

Studenter og folk som ikke har så mange grunker i kassen er like velkomne som pengesterke fineschmeckere. Så jeg satser på, og kommer til å ha, et bredt nedslagsfelt. Jeg har jo møbler som varierer fra det absolutt brukbare til det meget flotte med høy kvalitet. Det er klart at et sted som tar inn møbler fra alle mulige folk, kommer til å levere møbler innen et bredt spekter.

Du har kanskje ikke et slagord, men har du en filosofi bak Nobel Bopel?

Har et og flere slagord jeg: ”Fin greie, fine greier.” ”Unike møbler til behagelige priser.” og så har jeg noen flere under utarbeiding.

Filosofien min er jo en hel skolestil i idealisme, men det går ut på å opponere mot dagens samlebånd/bruk og kast-mentalitet som gjennomsyrer markedene i dag. Så denne ”sakte møbler” er starten. Jeg innser at jeg startet inne i et hjørne i grunn. Sjekk ut www.nobelbopel.no/omoss.html for mer svar om filosofi.

Hvilken plate har du hørt på i dag? Og hva gjorde du mens du hørte på den?

Sjekker ut hun der Veronica Maggio, liker noe godt, annet mindre godt. Drev og regnet på noe. Hører på Primal Scream no.

En bok å anbefale? Hvorfor?

Har hørt at den der lydbok er bra. For den kan du lese når du vasker opp og annet mindre meningsfylt tidsfordriv. Kjør dere opp på bøkene til Gert Nygårdshaug (ikke krimbøkene).

Hvorfor er du norges mest undervurderte rapper?

Det har med å gjøre at jeg deltar i et hiphop-karaoke konsept som heter "stRAPon". Jeg har et enormt potensial, men folk godkjenner ikke det som helt ekte. Kanskje om jeg begynte å lage mine egne ting kunne folk begynne å vurdere meg.



Hva spiste du i går?

Risotto. Øyvind Vik og Åshild Kyte serverte, det var digg.

Hva er yndlingsdyret ditt. Hvorfor?

Leopard. Skikkelig slow food animal. Sabla lekre òg.

Hvis du får det som du vil i 2009 så....?

..koser jeg meg i Bergens solfylte gater i sommer, med en ball i beina og jente i armkroken på vei til en grillfest i parken…

6 kommentarer:

Anonym sa...

svak os av hjemmekos, men endå koselig nok! skal sjekke ut.

Anonym sa...

Det utgjort at det skal sjekkes ut!

Greta-G sa...

Så koselig!

Nå har jeg begynnt å abonere på bloggen!

Bongo sa...

Ka e prisnivået på?

Lars Vaular sa...

Prisnivået e på, festet i en snor rundt møbelet. Det koster ikke skjorta.

feita meita greta.

Anonym sa...

skikkelig koselig vibbe i den sjappa. anbefales..

-mat