onsdag 21. oktober 2009

"...definitivt ikke en rapper lenger"

Bilder fra Lydverket av "Skyfri himmel" med Bjørn Eidsvåg, Eva Weel Skram og Lars Vaular.

I går gjorde jeg noe jeg aldri har gjort før.

Jeg grep mikrofonen og la en liten rap ned for Bjørn Eidsvåg.  Det var opptak til kveldens Lydverket på Nrk1. Vi hadde ikke øvd og jeg var ikke helt sikker på hvordan det skulle gå. Jeg kom inn i lokalet, og trodde jeg var for sein for øvingen. Alle stod oppe på scenen, bandet klare med instrumentene og sjefen sjøl i fronten. Ved siden av han står en hyggelig jente, Eva Weel Skram og synger fint. 

-Hva har du tenkt å gjøre da Lars?

-Eg har .... det vil si, eg tror at eg har tolv takter.

-Å, du har tolv takter? 

Og så begynte vi. Men vi hadde liksom ikke fått kommunisert tydelig nok hvor i låten jeg skulle begynne å rappe, så første gangen stod jeg egentlig bare bak og lurte på om jeg skulle prikke han på skulderen og spørre om når jeg skulle komme inn. Men eg kulte an med det. Jeg kunne se at Eva fikk med seg akkurat dette, det så sikkert litt komisk ut.

Men så fant vi ut at jeg kunne rappe på noe de kalte "stikket". Jeg var ikke helt sikker på hva egentlig "stikket" skulle bety, men skjønte hvilken del de mente. Det ble også litt forvirring om hvor langt verset mitt virkelig var, og jeg, usikker av natur når det kommer til egne telleferdigheter, hadde egentlig ikke så mye å svare med. En i bandet sa derimot at det faktisk var tolv takter, slik jeg først tippet.

Jeg fant ut at jeg kunne legge sistelinjen to ganger for å understreke den litt, og på andre gjennomgangen av låten så jeg at Bjørn forstod hva jeg sa på avslutningen. Han stod foran meg og snudde seg litt brått som om jeg bannet i kirken (i mangel av bedre uttrykk), men på en god måte. Det var kult.

Vi kjørte igjennom låten noen ganger til, også gikk jeg litt rundt i byen og ventet. Satt oppe i Torggata og hørte på de nye sangene mine. Fin selvtillitsboost.

Jeg snakket med han der Dansken som var på programmet for å snakke om ikoner og spesielt 2pac. Han sa at han likte platen min, og var dødshyggelig. Og så sa han til meg "vi har ventet på deg".

"vi"

Jeg er ikke sikker på hvem "vi" er, men jeg ble veldig glad. Jeg håper ikke at det er de nakne, pæreformete Yoga Fire-kroppene han mener med "vi", men det er jo en slags tillitserklæring det og. Uansett var det dødskult sagt.

Jesse hadde tidligere på kvelden blitt med ned til Internasjonalen, men han dro desverre før vi spilte. Synd, for Lydverket kjørte opp "Drabant" som ukens Elsk før jeg gikk scenen. Da bandet så at jeg ble litt ivrig da sangen kom på, tok Bjørn ordet.

-Kem e dette?

-En kompis av meg,

(hører på låten)

"denne går ut til de som pusher pakker"

-Det e Jesse Jones, en kriminell svarting.

-Er han fra Bergen?

-Nei, han e fra Groruddalen.

Legendarisk. Det var en stor kveld for norsk hip-hop.

Og så spilte jeg med Bjørn Eidsvåg og Eva Weel Skram en ny versjon av Skyfri himmel. Det har jeg aldri gjort før. Dette var fett å være med på. Takk til alle som var med på det!

Sjekk det ut på lydverket i kveld på nrk1!

7 kommentarer:

Marius A sa...

Dette skal ses!

Men sier Losen egentlig "kem"? Trodde han var litt mer slepen enn som så?

Lars Vaular sa...

er ikke helt sikker. Jeg var starstruck, yo! he he.

Lars Vaular sa...

men jeg stusset på det når jeg skrev det. for han sier jo hva f.eks.

Anonym sa...

Konge lars. gleder meg til å sjekke det ut! forresten, kommer La Hat på spotify? :-) hadde vært feeett

Marius sa...

Anonym! You gotta BUY TO SUPPORT the Bergen MC! Fuck Spotify....
Lars! Ville si at du har lagt listen for Bergen Hip Hop for lenge siden, og pumper alle dine album mens eg studerer her i Danmark. Forresten så håper eg du kanskje kjører deg opp med en bergensk duett med Gabrielle i X-Factor.. Har hørt noen av sangene hennes på YouTube og tror det hadde vært en sinnsykt bra co-op, med din syke flow og hennes soulfulle stemme!

Hilsen Marius T

Anonym sa...

Håper du drar til med en skikkelig pure hiphop låt igjen snart lars! "Eg e fra bergen"- style! den e fortsatt steinhard!

Lars Vaular sa...

kommer noe harde greier på skiven vet du!ikke vær redd