mandag 26. oktober 2009

It takes a nation of 4.6 millions to hold us back


Da jeg var liten var jeg interessert i fotball. Før jeg ble interessert i rap. Jeg er ganske ensporet, litt autist. Som de så fint sier. Jeg bryr meg altså stort sett bare om en ting. Det vet de fleste som kjenner meg. Fra alderen 6 - 13 interesserte jeg meg bare for Brann. Og Leeds.

Jeg fikk pes for Leeds. Det var et modig valg av meg. Egentlig skulle jeg kanskje holdt med Liverpool, for det gjorde min bror. Men min bror holdt jo med Liverpool, og jeg hadde komplekser som hindret meg fra å gjøre det samme som min bror, alltid. For de sa at jeg alltid gjorde det min bror gjorde. De kalte meg for Skyggen. Jeg var visst alltid like bak han. Og dette var et rykte jeg måtte få bukt med. Og det kjapt.

Jeg kunne aldri holdt med Man Utd, de var for populære. For mainstream. For vellykket. Så jeg spurte mamma hvilket lag av Leeds og Everton jeg skulle ta. Jeg valgte Leeds pga de fete draktene, og Everton pga at de var byrivalene til Liverpool. Hun valgte Leeds.

Det var et modig valg. Skikkelig einstøing klubb. Riktignok vant de serien for et par år siden (dette var kanskje i 94), men alle visste at de ikke kom til å gjøre det igjen. Og jeg ville ha et lag jeg kunne gjøre til mitt eget. Jeg ville finne et lag, et lag nesten ut av ingenting, gjøre det til mitt eget, og så vinne alt, slik at jeg kunne si at jeg sa det, selv om jeg hater å si at jeg sa det, men jeg sa det, da ingen trodde på det, da bare jeg og resten av laget trodde på det. Oss vs resten. Jeg ville vinne en ekte seier. En seier så ekte at den ikke hadde blitt vunnet før. Ikke en Man U seier.

Så jeg fikk litt pes for Leeds, siden det var ingen andre som heiet på dem. Fremmedfrykt vet du. Barn er av og til så ondskapsfulle når det kommer til ting de ikke forstår eller vet noe om. Det var en kamerat på Toppe som holdt med Leeds også, men vi var helt i mindretall. Uansett. Helt greit å få pes for å holde med Leeds. Det var halvparten av poenget. Starte ut misforstått, ende opp helt på topp. Den gode gamle greien. Alle elsker underhunden, vet du. Det som irriterte meg var at jeg fikk pes for hudfargen til Leedsspillerene. Ja, det var faktisk en som kalte meg niggerlover fordi jeg holdt med Leeds. Han pleide å se på bildet av troppen vår (ja, eg sier VÅR, og då mener eg altså Leeds sin) og le av Philomen Masinga,Lucas Radebe, Anthony Yeboah, Carlton Palmer, Brian Deane, Chris Fairclough og Rod Wallace. Jeg gidder ikke nevne navnet til han som som sa det men han het Dan.

Det sies at ved begynnelsen av dette årtusenet så fikk Hvit Valgallianse en solid oppslutning ved
urnene på Mjølkeråen valglokale. Det sies at det enten var 3.6 %, eller 36 stemmer. Denne detaljen varierer fra hvem du spør. Noen sier at dette er en skrøne, men samtidig en skrøne med mye sannhet i. Jeg er helt enig. Jeg varierer historien i forhold til hvem jeg snakker med.

Jeg tror kanskje det var sånne ting som gjorde at jeg begynte å like rap musikk.

2009. Twitter :

rebeccaAoslo #igottacrushon @Songzyuuup @LarsVaular and @devinthomas

730no Damn, Lars. Trey Songz, fotballhunk og deg. D må være aksenten din RT @rebeccaAoslo: #igottacrushon @Songzyuuup @LarsVaular and @devinthomas

730no Han blir xxxtra hot i 2010 @rebeccaAoslo RT Trodde brune Oslo Øst-chicks følte @LarsVaular mest. @ChiomaOslo er visst et unntak. Lars er HOT

Det har vært en lang og vakker vei fra einstøing i Mjølkeråen til å bli akseptert av "the community of brune oslo øst-chicks". Men jeg føler at laget skal vinne. Vi skal vinne vår egen seier. Den mest ekte.

For å spytte i øyet til skeptikerene enda litt mer, så avslutter jeg med et bilde av Vegard, gitaristen min, sammen med Charles Barkley. Han har opp igjennom årene fått mange kommentarer for likheten sin. De er som to tvillingsjeler som aldri har møtt hverandre. Jeg legger det med for å vise at vi kan være like selvom vi er fra forskjellige steder. Og det er greit å være ulike selvom vi er fra samme sted. På samme sted.

peace n da middeleast



3 kommentarer:

Nobel Bopel i huset sa...

fader, deilig ondtgodt å tenke tilbake på den tiden.

minnes at du kjørte deg godt inn i teenage-mutant-ninja-turtles-sporet òg, i en periode før fotballen der, min lille Donatello

facebook.com/vagard sa...

TMNT FTW!

Lars Vaular sa...

yeah. eg likte donatello best, men så fant eg ut at det var alltid raphael som var the G.