lørdag 24. oktober 2009

...kan du huske det stedet eg fant deg?

Har fått en del kommentarer og mails om verset mitt på Skyfri Himmel. Noen lurer til og med om det er en fristil. Det er det ikke. Verset er en blanding av to vers jeg hadde fra før, fra to forskjellige sanger. Jeg satt dem sammen for å få det til å passe inn med historien til Skyfri Himmel. 

Kan du huske det stedet eg fant deg / det va så mye mer enn du va vant te

du hadde aldri vært så langt borte / hadde aldri opplevd netter så korte

for du gledet deg til å våkne / såpass at du heller ville være våken

forelsket i livets gleder / ... på nye steder

eg kan se deg der du satt / i hjørnet av øyekroken min

og ble betatt / av at eg ikkje tok et hint

tok et hint, tok et hint? / du ville tatt hele armen min

du ville bare kjenne varmen, men sjarmen slo på alarmen min

eg eskje din kjæreste, e en annen versjon

velkommen til Sandviken, eg e din kontaktperson.

Visste ikke helt om jeg ville gjøre det her, jeg slipper litt av katten ut av sekken, for denne ideen bruker jeg på en låt på det nye albumet. Men på kontoret sa de at tiden der kattene er inne i sekkene er for lengst over. Det er bare å gønne på. Låten heter "Det de sier om deg" og er produsert av Thomas Eriksen. De to siste linjene er hentet fra denne låten. Denne låten er litt spesiell for meg. I versene snakker jeg til en jente, og det er ikke før i slutten av teksten at du kan være sikker på hva slags forhold vi har. Tanken er at lytteren får endret oppfatningen av alt som har blitt sagt i verset i det de hører sistelinjen, og får kanskje lyst til å høre teksten på nytt, i lys av meningen som kommer på slutten.

Jeg føler teksten passer inn på Skyfri Himmel, men har de siste dagene blitt litt usikker på hva originalsangen virkelig handler om. Hva tror dere?

Eva sa at den handler om en jente som har dødd av en overdose. Jeg hadde liksom ikke fått med meg dette, men teksten er jo veldig i retrospekt, så det passer jo. Min bror Torgeir, han har en helt annen tolkning. Han mener hun ikke er død. Han mener at hun ikke har vært narkoman en gang, bare litt sliten etter å ha blitt behandlet som dritt flere ganger.

Hva den handler om er jo kanskje ikke det viktigste, men hva lytteren får ut av den og føler den handler om. En god tekst har rom for mye tolkninger. Fins sikkert mange flere.

Kom gjerne med dem.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Går for Torgeir sin greie...

Hkon sa...

veldig fin tekst!

ørjan sa...

Er ikke sikkert hun var direkte narkoman, men dersom hun var / ville være "nykter, men svimmel" så må det jo ha vært et eller annet inne i bildet tidligere. Hva med din tekst, da? Handler den om en pasient som ville være sammen med deg?

Lars Vaular sa...

både/og.

det blir jo opp til deg å tolke. hehe.


på sangen "det de sier om deg" er dette annerledes, da er teksten ikke er så direkte, men historien presenteres nesten som en kjærlighetshistorie, helt til teksten får ny mening da jeg sier "velkommen til sandviken... eg e din kontaktperson". da har teksten to meninger hele tiden helt fram til sistelinjen, det har den ikke på "skyfri himmel".

Anonym sa...

Jeg så deg med band på torgalmenningen her i går, og jeg må bare si at det høres så sykt mye bedre ut med fult band! Nesten så du skulle spilt inn et live-versjon av d'glede albumet!

Anonym sa...

Can I get an Amen?


Amen!!

Lars Vaular sa...

bare gled dere til neste albumet dere. både jeg og anand har lært veldig mye av å spille konserter, samt jeg jobber med et par andre folk på produksjonssiden. blir gøy.