tirsdag 27. oktober 2009

Kor har du gjort av Tigeren?




Tier'n & Lars vs Dj Herkules NRS februar 2006

Fant dette klippet fra National Rap Show for noen år siden. Fra 2006. Jeg var ennå en del av duoen Tier'n & Lars, og vi var å spilte på by:larm i Tromsø. Mange har spurt meg hva som skjedde med Tier'n. Jeg vet egentlig ikke helt. Sammen gav vi ut noe av det kuleste, og noe av det kjipeste, men jeg vet egentlig ikke helt hva som skjedde.

Av og til på sene nattetimer så kommer det speedfreaks til meg på Torgallmenningen og roper :

"OÆÆÆÆÆ. esjje det rappe-Lars og greier. Kor har du gjort av tigeren?!?"

Og så ler de, for de vet godt at han ikke het Tigeren, og de vet godt at jeg skjønner at de driter i hva han egentlig heter. Jeg tror de ler litt av seg selv også, fordi det i utgangspunktet er komisk at de skal spørre meg om noe som helst, og det er ikke noe mindre komisk at de spør meg hvor Tigeren er. Klokken er mye, eller evt lite, så vi ler det vekk.

Det er en del andre folk som har spurt meg hvor jeg har gjort av Tier'n de siste årene. Sannheten er at vi ikke har møtt hverandre siden vi gav ut Kulturclash i oktober 2006. Vi har ingen kontakt, men da jeg fant dette klippet ville jeg vise litt kjærlighet til Tier'n.

For selv om han hadde mye i seg jeg aldri kan sette pris på lenger, så hadde han også en del jeg alltid vil sette pris på. Bare hør på intervjuet. Her er det ambisjoner. Store ambisjoner. Brian Clough ambisjoner. Europacuppen to år på rad ambisjoner.

Klippet er noe han ville kalt "Et norsk hip-hop øyeblikk". Det var det han kalte historier om små hendelser som involverte noen fra det norske hip-hop miljøet, gjerne folk fra forskjellige steder.

Eksempler på norske hip-hop øyeblikk :

En gang før 2000 :

En ung Tier'n vil battle Warlocks i Framohallen i fyllingsdalen. Warlocks vil banke han.

En gang før 2000 :

En eller annen gjør at Christer Falck får urin i håret.

Norwegian Hood 2001 :

John Olav Nilsen sier til Chirag fra Carpe Diem (nå Karpe Diem) at vi (da Freakshow) skal arrangere en konsert med da ukjente Carpe Diem i Bergen. Chirag smiler som om han aldri har vært utenfor Hovseter. Konserten ble ingenting av.

Sommeren 2009 :

Dj Herkules tar meg og Girson med i en båt, og glir gjennom en underjordisk vannkanal inn til Grønland og legger til, før vi drar til Sentrum Scene og varmer opp for Redman & Method Man.

Vinteren 2006 :

Herkules på tlf med Tier'n, er et offisielt norsk hip-hop øyeblikk.

"ja åssen er det å være by:larms rap hype i år da?"

"...nei asså, det eneste jeg tenker på er å vinne den der jævla FUCKIN prisen!!! FUCK Magnus Eliassen, FUCK Davy Crocket Band, nei jeg sverger.... jeg er her i Tromsø folka ser ut som polar-bjørn man, FUCK asså... you is a penguin lookin motherfucker!!"


Når han sier Davy Crocket Band tror jeg han mener et band som heter "Davy Jones Locker". Herlig.
Jeg liker også at han annonserer at vi kommer til å selge "mææææd" skiver i 2006.

"Dette året skal hip-hop selge. Vi skal fixe folk opp ass..."


Han er helt herlig her. Som en Ricky Gervais med rap-referanser. Vi var unge, og la ikke skjul på det. Shit, vi er ennå unge. Vi var på fest når Herkules ringte, så derfor tar det litt tid før samtalen i det hele tatt starter. Tier'n sitter på et rom og prater i telefonen, mens festen foregår i stuen. Jeg og festen sitter og ler og hører på radioen inne i stuen. Det var evig gøy.

"men jaja ja, her er Lars vil du snakke litt med han eller?"

"nei, vi begynner å få litt dårlig tid, Tommy Tee skal ha en weed spesial nå den siste timen."

...

"og la det være registrert, enda en classic samtale med Tier'n & Lars på National Rap Show, snøballen har begynt å rulle, det kan bare bli bedre og bedre i framtiden."

Jeg er ikke helt sikker på om han syns det er gøy å høre på klippet. Men jeg tror egentlig at han syns det er dritfunny. For meg er det ihvertfall en klassiker.

Takk for de gode tingene.

13 kommentarer:

Patrick sa...

Det var på hotellrommet til K69!

Anonym sa...

Jeg savner tier'n og lars som duo jeg. Kulturclash var jo sykt. Samme med Freakshow back in the days. Dere hadde noe bra på gang!

Anonym sa...

Ah, det var gode tider i gamle dager. Men det er ikke så verst i dag heller.

Lars Vaular sa...

var det et hotellrom?

det føltes som en leilighet typ.

Patrick sa...

Vel, det var sånn lite bed & breakfast-ish på toppen av bakken der

Lars B sa...

det jeg likte best med Tier´n, var at han var så jævlig direkte. Husker godt "Argentina er mitt hjemsted/jeg drikker øl for å bli integrert!"

Anonym sa...

Jeg stemmer for lars og tier'n på samme låt igjen! En eneste sang!

Jeg håper av hele mitt hiphop-hode at jeg får høre det igjen en gang!

Anonym sa...

tier'n var underholdende. hører på 2-0 diss!

Anonym sa...

de disse-låten der vant han greit, mener nå jeg. Noe av det bedre han laget!

Lars Vaular sa...

2-0 er jo uansett den hardeste disselåten i norsk historie.

UANSETT.

den er et norsk hip-hop øyeblikk i seg selv, den mest fornærmende dissen kanskje i verden.

Martin E sa...

2-0? tror ikke jeg har hørt den? (tiern og lars var lenge før min tid) Men hvis det er noen som har den på mp3, eller noen som vet om den ligger på internett hadde jeg blitt evig takknemlig. (Hvis noen har den på mp3, kan den sendes til ellingsen123@hotmail.com)

Men så du vet ikke om Tier'n har gitt ut noe etter dere kom med kulturclash?

Lars Vaular sa...

ganske sikker på at han ikke har gitt ut noe.

Anonym sa...

et annet norsk hiphopøyeblikk er introen på we are the champions. i alle fall norges kuleste intro.