torsdag 19. november 2009

Menn i skogen


Nils, Eirik, Jon Iver, Pål og Espen er Grand Island. I skogen så vel som på scenen.



Grand Island kommer med nytt album i 25.januar 2010. Dette er deres tredje album, og har fått tittelen Songs from Östra Knoll 1:22. Det blir releasefest på Parkteateret 30.januar, så nå har du god tid til å holde av den datoen.

Mer generell info om bandet kan du lese på myspacen deres, der du også kan høre den nye singelen deres Angelila som fra i dag av er listet på petre.

Jeg har vært så priviligert at jeg har sittet på et par av øvingene deres for mange år siden før de gav ut sitt første album, har fulgt utviklingen deres og gleder meg skikkelig til å høre den nye platen i sin helhet. Her er et lite intervju jeg har gjort med mannen bak tangentene i bandet, Jon Iver Helgaker.


Hva er Östra Knoll 1:22 ?

Hvis du tar frem et kart over de svenske skogene i Värmland, vil denne tittelen guide deg frem til det huset hvor skiva ble unnfanget. Vi tilbrakte Desember der i fjor for å lage låter til skiva. Spilte til 8 om morgenen, sov litt, hogget ved, spiste... slik gikk jo dagene, og slik ble det også musikk av. Vi kom hjem med 13-14 låter.

Kult. Platen ble altså spilt inne tjukke skogen. Dere har også en del bilder av dere ute i skog og mark, er det slik at dere er friluftsmennesker, eller er det bare image?

Vi er i hvert fall en del skogsmenn, selv om det kanskje er Eirik og Jeg som er de ivrigste. Jeg har tråla marka (Nordmarka red. anm) i mange år. I gamledager var vi på fylla fredag kveld og i marka lørdag til søndag. Det er kanskje den beste måten å gjøre en helg. Det vet du jo selv Lars, du virket å kose deg da jeg tok deg med og satt deg ned ved siden av leirbålet.

Det skriver jeg gjerne under på. Jeg ble sykt imponert over hvordan du klarte å lage lasagne med et bål, en kjele og en panne. Mens vi snakker om mat, er det noen i bandet som absolutt ikke får lage mat på hytta?

Nils lå dårlig an i noen år, men han skal ha for at han leverer sterkt om dagen!

Noen blomstrer seinere enn andre. Har dere teltet sammen?

Telt er for pyser. Åpen himmel er for mannfolk!


Ekte mannfolk har flammer og flagg.



På hvilken måte har skogen påvirket skapelsen av det nye albumet?

Jeg tror det har lagt lista for låtene. Det er litt mere ro over hele albumet, i hvert fall i forhold til de 2 andre. Det er ett eller annet som skjer når man har en peis som knitrer i bakgrunnen når man lager musikk...fuck, det hørtes sykt hippie ut! 

Haha. Gegen hippie! Selv om både peis og leirbål er veldig koselig, det er jo ikke å komme utenom. Hvem i bandet er flinkest i skogen?

Hmmm. Hvis vi hadde blitt sluppet ut av et fly i bushen for så å klare oss selv, hadde nok jeg levd lengst. Eirik hadde ligget partert i en deilig marinade av sopp og urter ved bålet mitt, og de tre andre hadde nok vært borte allerede første natta...

Videoene deres er kule. (sjekk ut Wish it was summer) Hva slags ideer har dere til denne platen reint visuelt?

Vi jobber med cover i disse dager. Samarbeider med en londonkunstner og en kompis fra New Zealand. I tillegg jobber vår gode venn Lars med ny video om dagen. Han vant jo i Grimstad for forrige video (Love in decay), så jeg tror dette blir bra! Lars har filmet oss siden vi spilte på Bylarm i Tromsø i 2006, så han har mye morsomt på tape jeg regner med at finner veien til en video...

Da er det nok mye å ta av! Dere har spilt over Europa, og brukt mange timer i bil sammen. Har alle lappen? Er det noen som er redd når noen andre kjører liksom? På autobaaaaahhhn i 150 lizzom

Alle har lappen. Spiller ingen rolle om man er redd når man har kjørt i 17 timer.. man må bytte. Vi har heller aldri hatt en bil som har gått i 150... 

:-)

Første turneen vi gjorde i Europa kjørte vi 600 mil på 12 dager eller noe slikt. Bookingfyren vår sendte oss på kryss og tvers av Europa. Vår trofaste Hiace så ut til å holde hele turen, men brøt sammen ved Tusenfryd 2 mil fra målet... Da hadde vi kjørt nonstop etter å ha gått av scenen kl 0300 i Hamburg. Var ganske dårlig stemning i bilen som stod bakpå Falkens redningsbil på vei inn i Oslo…





Den nye platen kommer på nytt selskap, har dere noen tanker om det?

Nei, hva skal man si. Det viktigste for oss er å jobbe med folk som er engasjert og sugne på bandet, og det er de på Tuba. God stemning all the way, og flinke folk. Tror dette blir bra jeg!

Angelila er første smakebit fra albumet. Er den representativ for lyden som kommer på den nye platen?

Denne skiva er i hvert fall et steg videre fra der vi har vært. Tydeligere enn før, ikke lesset på med alt vi har klart. Smartere er kanskje ordet jeg er ute etter..
Denne gangen har vi fokusert på melodiene, og da ikke alt for mange melodier, vi har heller trukket essensen ut av låtene. Vi har brukt mange timer i øvingslokalet for å få det slik, arrangert på mange forskjellige måter, prøvd ulike løsninger. Angelila tror jeg til og med vi spilte inn 3 ganger før vi var fornøyde, mens andre låter er tatt på første taket.

På hvilken måte skiller den nye platen seg fra "Say no to sin" og "Boys and Brutes" ?

Tydeligere melodier, ikke så masete, men fortsatt veldig Grand Island. Veitafaen jeg... jeg mener i hvert fall at det er tidenes Grand Island plate, så får disse anmelderne sette oss på plass som vanlig! Det er de som er de nye rockestjernene veit du!

Ja, nettopp. Det er jo derfor jeg blogger så mye! Dere blogger ikke så mye, men gjør mye annet. Blant annet er dere flinke til å legge planer syns jeg. Hva er planen for 2010?

Først og fremst skal vi jo på turne med Kaizers, sørge for at folk er varme og gode. Deilig at vi skal gjeste store steder, og det ryktes om at mye allerede er utsolgt! Grieghallen i Bergen, Sentrum Scene i Oslo, Folken i stavanger og Samfunnet i Trondheim. Blir ikke finere enn det.

Etter det håper vi jo at Bylarm lar oss vise oss frem for delegatene. føler vi fortjener det etter mange år med hard jobbing.

Norgesturne blir vel etter det, og så maser jo bookingmannen vår i Tyskland på at vi skal ta en ny runde. Det er ingenting som er bedre eller verre enn en skikkelig tysklandsturne!.

Det som er sikkert er at det viktigste for oss er å fortsette å gi ut bra skiver og henge ut som den vennegjengen vi er. Alt annet er bonus.

Vi har verken lysten eller teften til å stikke hue vårt frem overalt slik man må i Norge for å få oppmerksomhet rundt musikken. Ta Yoga Fire for eksempel. De har mer spalteplass enn noe annet norsk band, og så handler det om alt annet enn musikk. Der er ikke vi.

1 kommentar:

Anonym sa...

disse har jeg lest om men ikke hørt. skal sjekke ut!