søndag 1. november 2009

nok en dag i mobilbutikken

Fikk kjørt opp ny musikk på Ipoden i sist uke. OPPSIG. Men hadde ingen høretelefoner. De er ødelagte. og jeg finner dem ikke.

Så jeg stikker ned til mobilbutikken. HVORFOR jeg går der er et godt spørsmål.

På mobilbutikken har jeg kjøpt et par ting opp igjennom årene. For noen år siden kjøpte jeg en liten mp3 spiller til kjæresten min. Den sluttet å virke etter et par måneder. Men det er livstidsgaranti på den. Så jeg byttet den i en annen. Som sluttet å virke et par måneder etter. Kom inn igjen med den. Fikk ny. Den sluttet også å virke få måneder etter. Gjorde denne prosedyren i et par år. En gang hadde jeg ikke med kvitteringen. Da setter de seg på bakbeina. Legger armene i kors over brystet. Rynker på nesen.

Gjør ansiktsuttrykk som utstråler:

"nja det er ikke SÅ enkelt"

Selv om det er dritenkelt. Jeg vet det. Du vet det. Det er egentlig dritenkelt. Men de skal på død og liv ha en slags dørvakttilnærming til å jobbe i mobilbutikken.

Så jeg går inn i butikken forutinntatt og klar for å komme meg fort ut. Ingen mas ingen tjas. Konfliktsky. D e ikk non diskusjon. Vil bare kjøpe høretelefoner. Vil bare gå i gaten og høre på ny musikk. Har noen ødelagte Koss hjemme. De har livsgaranti de og, men jeg var på mobilbutikken en gang uten kvittering. Det funket dårlig. Jeg gidder ikke pese med kvitteringen. Jeg gidder ikke. No more drama.

Shit, jeg fikk igjen på skatten jeg kan bare kjøpe et nytt et! Som en skikkelig konsument. Som en skikkelig slave.

Så jeg går inn for å kjøpe meg høretelefoner, hvilken som helst modell innenfor prisklassen 250-299 kr. Ser noen gråe. Koss og greier, fett, 250 kr, betal, jeg ber meg selv komme meg ut før de legger armene i kors over brystet. Get in get out, its an O.G CLASSIC. FETT! NYE HØRETELEFONER.

Jeg går ut av butikken og river opp emballasjen bare for å finne ut at jeg har kjøpt høretelefoner med mikrofon på. Sånn mikrofon som Janet Jackson har.



Sånn som Britney Spears har.



Hastverk er tydeligvis ennå lastverk. Jeg går inn i butikken igjen vel vitende om at de kommer til rynke på nesen av at jeg har åpnet emballasjen.

"Du, jeg var så dum at jeg kjøpte feil headsett, jeg trenger ikke et headsett med mikrofon. Vet du hvordan du tar det av?"

Sjefsmobilselgeren legger armene i kors.

"Du kan jo bare ta og rive den av."

(tidenes tips)

"å, kan eg? skal eg gjøre det?"

Jeg river av mikken.

"du tror ikkje den blir ødelagt då?"

"neida"

Det henger en ledning ut fra det høyre øret på hodetelefonene, der mikrofonen pleide å være. før jeg dro den ut.

"ja, for denne ledningen her den e ikkje ledningen til høretelefonene, det e ledningen til mikrofonen.... saaant...?"

På dette tidspunktet tror jeg vi begge begynner å lure på hvem av oss som virkelig ER idioten i samtalen, hva som er spøk og hva som ikke er spøk. Jeg er ennå ikke sikker. Han ble så forvirret at han bestemte seg for å gå ut av butikken midt i samtalen. Smuud kundebehandling med andre ord.

Jeg står igjen med det ødelagte headsettet i hånden. Mikrofonen svinger trist i luften, fra side til side, hengende etter ledningen fra det ødelagte headsettet. Jeg slenger det på disken.

På veggen bak den andre karen ser jeg slike Koss jeg har hjemme uten kvittering. De koster 299 kr. Det var de jeg skulle kjøpt hele tiden.

"Ja de her virker jo ikke, så jeg får ta de der til 299 istedenfor."

"Du kan ikke bytte den der."

"Nei, men jeg kan vel kaste den her, kan jeg ikke? Du kan vel kaste den for meg, du klarer det ikke sant? Du gjør det?"

14 kommentarer:

Jojoo sa...

Takk Lars, dette trengte jeg. Jeg lo høyt av dette innlegget! :)

STEIN SAKS OG SØLVPAPIR sa...

hahaha. hastverk er kraftwerk...som forøvrig også rocker de greiene der. Fuck, folk er så jævlige idioter. Vi går ned sammen te uken. skal kjefte på de:(

facebook.com/vagard sa...

Sånne gadgetnørder er så irri. Det er sånne folk som er DJ fordi de digger utstyret, ikkje musikken :(

Anonym sa...

death pon de gadgetfriiiiks

maria sa...

vakker tekst, trist historie

Marianne sa...

Haha, you made my day! Og tusen takk for det :D

Anonym sa...

flott men forferdelig. jeg skal tråkke på fjernkontrollene deres til ære for deg

Lars Vaular sa...

takk for fine tilbakemeldinger.

jeg angrer litt på at jeg ikke bare tok fram kvitteringen, og kjørte livsgarantitrikset. Men lurer på om de kanskje ikke har livsgaranti på de der mikrofonheadsettene. Siden de ber kundene om å ødelegge dem sånn helt uten videre.

men jeg er også veldig stolt over at jeg ikke klarte å se mikrofonen. men når headsettet ligger i emballasjen ligger mikrofonen ikke "ved munnen" men langs høyre siden av "hodet". Så det ikke i forbifarten. HASTVERK er KRAFTWERK

Lillebror sa...

Ta med de ødelagte Kossène til Mondonihno på fitballtrening imorgen. Så skal lillebroren hans se om han kan trylle for deg...

Anonym sa...

Telebutikken på Galleriet:
FUCK OFF!!

Petterbeyer sa...

Hehe.. Det kunne vert meg.. Med min gode beherskningsevne, hadde jeg nok tatt pass-a-fist trikset. Godt skrevet.

Lars Vaular sa...

er spent på om kommentaren

Telebutikken på galleriet : fuck off var ment som et fuck off til butikken eller fra butikken.

Men har ikke sagt at det var der. Da.

Anonym sa...

HAHA, tidi. lurer å på om det var til eller fra b utikken.

Anonym sa...

hehe:)