onsdag 25. november 2009

Skriver kurs i Fana

Denne uken har jeg skrivekurs i Fana.

-skrivekurs oppe i fana drikker tropicana-

Vel å kalle det et skrivekurs er kanskje å tøye begrepene littegranne. Jeg kaller det et inspirasjonskurs. Alle som kommer på disse kursene driver som oftest med forskjellige uttrykk, er på forskjellige stadier, og prøver å komme seg til forskjellige steder. Så det er vanskelig å ha et opplegg som funker for absolutt alle. Det jeg pleier å gjøre er å snakke om musikk, fordi det er jo det alle har til felles, og alle liker å snakke om. Men hvorfor liker vi det? Hva er det som gjør at vi liker A men kanskje ikke B? Jeg snakker om hvordan jeg skriver låter, hva jeg liker med forskjellige låtskrivere og hvordan forskjellige sjangre lar deg bruke forskjellige uttrykk. På dette kurset har jeg fire ungdommer der to av guttene er rappere, den tredje er sanger, og den eneste jenten i gjengen er en ung singer/songwriter. Det er kult å henge ut med de og prøve så godt jeg kan å svare på det du lurer på. Singer/songwriter jenten Silja skrev sin første rap bare for å utfordre seg, og det er inspirerende å se noen bare kaste seg ut i noe, uredd og upretensiøst.

I dag er siste dagen, men på søndag spiller jeg konsert i Fana Kulturhus og to av guttene på kurset varmer opp. De er en duo og kaller seg Begrip. De er 16 år. Eller han ene er femten. Men han blir 16.

2 kommentarer:

Anonym sa...

-han e 15 og ethalvt då altså.

Lars Vaular sa...

ja. han blir 16.

forhåpentligvis!