mandag 16. november 2009

Søvnig søndag med Kråkesølv.



Petter, Kristoffer, Fredrik & Thomas.




Kråkesølv har ingen frontfigur selvom Kristoffer sniker seg litt foran her.

For dere som ikke har hørt Kråkesølv, spiller de norskspråklig pop med fine fraseringer og følsomme tekster. Bandet gav nylig ut debutalbumet Trådnøsting som har høstet svært gode kritikker i landets aviser. På lørdag spilte Kråkesølv sammen The New Wine på Verftet. Det ble stor fest. Mange unge gutter og jenter der, i fri dressur på Røkeriet. The New Wine hadde en backdrop på scenen som var stor. Den var sånn Pink Floyd stor liksom, gigantisk. Som The Wall. Det var skikkelig artsy. Men ennå ikke helt artsy fartsy da. Det var fint.

Kråkesølv er ikke så artsy, til tross for at trommisen Thomas er grafikerlærling og brødreparet Petter og Kristoffer studerer journalistikk. Det er noe lunt, gjenkjennelig og naturlig ved utrykket deres. Og de har bilder av seg selv i skogen iført strikkegensere. Sistemann i kvartetten, Fredrik, liker hip-hop. Han namedropper trønderrapperen Bad Spit hvis han får sjansen, og sier at han alltid har vært interessert i norskspråklig hip-hop.
De er muntre gutter, fornøyde med gårsdagens konsert og glade for at det er ganske varmt i luften til å være november.

-Er det alltid sånn i november i Bergen?



Katarina som synger på sangen Hjørnebrikke er med guttene på tur. Hun gjorde også en Annie cover sammen med The New Wine i går. Jeg vet ikke helt hva sangen heter. Kjærestene til The New Wine laget god mat til dem visstnok. Forholdet de to bandene mellom høres så idyllisk ut. De spilte samtidig på Træna i sommer, og fant hverandre gjennom å knuse ananas sammen. Om natten.

Det er søndag og vi er alle litt slitne fra lørdagsnatten som akkurat tok slutt. Jeg er sikkert mest sliten, og irriterer meg grenseseløst over at Godt Brød tar seg betalt ekstra for å ta ost på focacciaen min. Første gang jeg spiste der for mange herrens år siden gikk det an å få en matbit for under femtilappen. Rikelig med pålegg, rikelig med grønt, rikelig i det hele tatt. Jeg smakte brie for første gang der. Nå må du betale 8 kroner for å i det hele tatt få med ost. Godt Brøds kronglete vei fra liten til stor bedrift gir et offentlig ansikt til ordet sellout. FUCK GODT BRØD liksom. Men de har søte ansatte i fine hvite drakter. Hæ, har dere ikke brie? Vel da investerer jeg åtte kroner i kvitost. Kjør meg opp.

I alle fall.

Jeg ber Thomas si noen ord om Fredrik. Ideen var at hvert medlem i bandet skulle få høre noen fine/stygge ord om seg i fra en av de andre guttene. Istedenfor blir det en slags kollokviegruppe der alle sier sin mening om hver og enkelt. Litt uoversiktlig men det ordner seg og gir mening på et vis. Her er noen stikkord om guttene. Det er av og for Kråkesølv. Eller for og av Kråkesølv. Akkurat som F.U.B.U. For Us By Us.

(nå lyger jeg, jeg har lagt til et par selv. Men bare et par. Bare for å ha det på det rene)

Fredrik.

-spiller gitar og synger
-diffus fortid
-mye livsserfaring tross ung alder
-ordsmed
-fascinert av hip-hop.
-men også metal.


Petter.

-spiller bass og synger
-yngst
-stille vann har dypest grunn (!!).
-glad i analysere låter.
-småspiller på bassen på øving. Fikk en gang beskjed om det. Tok det tungt.
-later som han er en streit fotballkis.

Kristoffer

-spiller gitar og synger
-er eldst
-drikker ikke
-er ringforlovet (med Katarina!)
-skriver søknader
-treig, godtroende, lettlurt, og mest ansvarlig.

Thomas.

(Jeg er ikke helt sikker på om Thomas er en gud i gruppen, men han var sistemann til å bli beskrevet, og kanskje de følte de måtte dra litt på, siden vi egentlig hadde glemt han og jeg hadde pakket ned pcen og alt. Eller kanskje han bare er bra.)

-Geni.
-Sykt kreativ fyr.
-Spiller masse instrumenter.
-Spilte egentlig bass i bandet.
-Men begynte å spille trommer for trommisen kom aldri på øving.
-Flink grafiker og har mye å si for utformingen av bandets design.
-Veldig god på telefon
-Går foran når de går sammen på gaten
-Langt foran
-Faktisk hvis du ser på Lydverket Spanderer med Kråkesølv så går han langt foran de andre med en shaker i hånden.

Kråkesølv liker bowling. De er med i bedriftserien i Bodø, og du kan følge bowlingsesongen med argusøyne på bowlingbloggen deres Kråkebowle. Det står at bloggen også handler om Yatzy, men det er hovedfokus på bowling uten tvil. De har egne bowlingkuler og alt. Jeg foreslår for dem å spe på med Kråkesølv bowling merch til neste år. Egne bowlingsko og sånn. Vet ikke helt om de liker ideen, men de virker veldig positiv til egne pussekluter.

Thomas og Petter er født på nittitallet. I 1990. De syns det er gjevt fordi det er så enkelt å vite hvor gammel man er til enhver tid. De vet f.eks ikke på sparket hvor gammel noen som er født i 1984 er. Jeg svarer at jeg er 25, og født i 1984. Jeg er enig i at 84 skaper mer problemer enn 90. Men jeg prøver å huske hvor gammel jeg var i fjor og så plusser jeg på et år. Da blir det ikke så vanskelig.

3 kommentarer:

Andrea Conradsen sa...

japsjapsjaps. Kråkesølv er årets.

Anonym sa...

Haha! "...siden vi egentlig hadde glemt han og jeg hadde pakket ned pcen og alt." Stakkars fyr! Jeg ser for meg tankene hans idet du pakket ned pcen. "Fuck, nå glemte han meg. Men det gjør ingenting....Faen...Så jævlig typisk." Er det et band du burde ta en nærmere titt/lytt på, så er det Lillelangefinger(www.myspace.com/lillelangefinger). Annbefaler låten "Romance" catchy, og rocker sokkene av deg! Eller?

Lars Vaular sa...

Thomas tok det ganske bra;)

Han hadde tydeligvis veldig respekt i bandet, og det forstår jeg, skikkelig fyr.