mandag 7. desember 2009

fredag


foto: åsne branca

jeg husker jeg møtte en kamerat av min bror, som heter sveinung, utenfor garage. det er noen år siden. det var en av de første fjorden baby konsertene på garage, tror det var i desember en gang. så når jeg sier jeg husker jeg møtte en kamerat av min bror så virker det som en sannhet med modifikasjoner. uansett.

Det har seg slik at Sveinung spilte i legendariske Barbie Bones da han var yngre. de vant spellemannsprisen på nittitallet (92?), og vokalisten deres het yngve sæthre. han skulle senere bli en fantastisk produsent. han var med sveinung denne kvelden. og han var begeistret over tjommiene mine. han sa det jeg hadde ventet på at noen skulle si lenge.

-dette har eg ventet på såååå lenge. i ti år.

mye har skjedd siden da. yngve produserte første skiven. de fikk gode kritikker. i vår startet en heslig overskriftstrend der overskriften var to ord der det første ordet var relevant for saken og det andre var baby. de fikk også noen stygge overskrifter i andre sammenhenger, mye mas om hvordan de ser ut, og søt demonifisering i forskjellige kriker og kroker av utesteder og media. fjorden drar til berlin, drar til sverige, spiller konserter. på et tidspunkt ble de erklært døde av drukning, nærmere bestemt på hovefestivalen. anne gunn halvorsen i dagbladet innledet anmeldelsen med "farvel, fjorden baby" med overskrift "drukningsdøden". det var sikkert et journalistisk grep for litt dramatisk effekt i sommervarmen. greit nok det. men platen var aldri noe man kunne kødde med. den gikk hardt. så fjorden spiller flere konserter. lager litt ny musikk. tony går en annen vei, og kjetil kommer inn som ny bassist. de lager mer ny musikk. kjetil har fått ny sveis, og det har fjorden baby! også. ikke en helt ny, men en god gammel en. og de har fått en ny følelse, selvom det egentlig er en god gammel en. det er den gode gamle jeg hadde da jeg gikk på de første konsertene deres, da man ikke trengte å gjøre annet enn å bli med på noe nytt som føltes som en kjent følelse. det er den samme følelsen som yngve fikk den dagen i desember, og det var den fikk jeg på fredag på garage. de spilte syv nye låter og fem gamle. solgte to nye t-skjorter med gamle motiver. det var vind, det var lys, strober og lasere. fart. menneskelighet. joggesko. victims of rave-o-nomics. LAZER-ROLL.

-dette har eg ventet såååå lenge på.

5 kommentarer:

Nobel Bopel i huset sa...

det;
lukter svidd/smaker fugl/lyder smukt/føles djervt /leveres i gullpapir/ ser ut som statens pensjonsfond (og så videre)
-av de her innleggene lars

Lars Vaular sa...

tusen takk broshan

Anonym sa...

fjorden er fantastike, digget de siden jeg hørte de på opplett albumet og digget de enda mer når jeg sto med mitt eget fjorden baby! album i hånda. ser ut som de hadde ett fett lysshow på garage, skulle likt å se det.

Anonym sa...

spennende. vil sjekke ut!!

Halfsharkalligatorhalfman sa...

takk mann, den nye sveisen er også gammel ;) -bozzes