onsdag 9. desember 2009

N Bomb



Nas prøvde å provosere til diskusjon med albumtittelen "Nigga". Dette ordet som gikk fra å være et ekstremt nedsettende ord hvite amerikanere brukte for å beskrive hvor lite verdt de mente svarte slaver var, til å bli et kameratslig galgenhumoristisk ord reservert for svarte til å bruke blant hverandre, og derav etterhvert et kult ord alle tipp tipp barnebarna til slaveholderene ble varm i trusa av å få si mens de hørte på gangstarap i suburbia. Jeg tror Nas prøvde å vise at ord bare er ord på slutten av dagen. Eller at det går an å snu noe negativt til noe positivt. Eller kanskje han prøvde å uskadeliggjøre det. Gi det en ny mening, i en ny tid.

I så fall burde han gitt en lyd til de svenske guttene i The Tough Alliance, som på en måte greier det litt med sin rare cover av 50 cents "many men". Olav viste meg denne gruppen. De er dødsfete! Og dette er ikke en av de kuleste låtene. Sjekk dem ut på youtuben. Jeg elsker The Tough Alliance og jeg elsker Many Men. Og jeg humrer av at de dropper N bomben her på en måte ingen andre har gjort det før.

Okey. Det er ikke bare et ord.

men det kunne vært det.

2 kommentarer:

nam sa...

de e ganske så fantastiske de gutta der ass. De lager mongo fet musikk

Lars Vaular sa...

something special!