mandag 8. februar 2010

tilfeldige tanker pt. GAY RAPPER




note to self : twitter har for få bokstaver for å skulle forklare tvetydige meldinger.

jeg skriver :

"Vi Menn er så gay akkurat nå. Denne reklamen med Petter Northug er forferdelig"

LenaSG kommer i forsvarsposisjon. Hun syns ikke det er greit å bruke ordet gay, fordi det oppfattes som et nedsettende ord for homofile.

LenaSG @LarsVaular Tviler ikke på at 1) reklame 2) for Vi menn
3) med Northug er forferdelig. Men hva har det med "gay" å gjøre?

LenaSG @LarsVaular Det _kan_ jo se ut som om du bruker "gay"
som et negativt begrep. Men det ville jo være tåpelig.

her svarer jeg : "helt enig, homsehat er mad gay".


LenaSG @LarsVaular Neppe heldig å bruke gay som negativt ord
uansett indre holdning til homofile. Barn nåtildags bruker det som skjellsord.

LenaSG @LarsVaular Og da i betydningen "æsj, homo". Og det
har de jo lært et sted. Men hey, hva vet jeg om hva de kule sier.


Jeg liker ikke å måtte forklare hvorfor jeg har tweetet ordet gay (fordi det tar all mystikken vekk) men her har du det:

jeg er som pimp c, jeg kan aldri hate en homofil på grunn av han eller hennes seksuelle preferanser. jeg mener det bare er en seksuell preferanse, og hva din preferanse er bryr jeg meg ikke med. hvis jeg skulle blitt dømt for mine preferanser så... du skjønner.
jeg er liksom mer opptatt av om jeg liker selve personen, enn hva slags bås personen er satt i av andre, jeg applauderer de fleste som tør å være seg selv. derfor syns jeg homsehat er tåpelig, men jeg finner også ut at det talte språket lever sitt eget liv og at mange (ikke bare barn som du sier) bruker ordet gay som et nedsettende ord i hverdagslivet. jeg kjenner dødsmange, som ikke har noe i mot homofile eller lystige mennesker men ennå sier "gay" for å beskrive noe som ikke er kult. dette er kanskje gale. det er uansett sant.

i reklamen til Vi Menn spiller Northug en "ekte mann", mens Odd Bjørn Hjelmeseth spiller en "uekte mann". at han har et håndkle over brystene og er interessert i spaprodukter eller noe sånt. Et smått gammeldags syn på mannsrollen(e), slik jeg ser det, og det er meningen at det skal være det, på en litt morsom måte, jeg skjønner hva de prøver å gjøre. Det eneste som illustrerer at Northug er en mann er at han har treningsklær og ligger på en seng og leser i Vi Menn. reklamen er ganske døv. kanskje det er noe med sportsutøvere som jeg ikke takler. uansett.

Mannemenn bruker ofte gay som et skjellsord. Vi Menn er (tilsynelatende)
et manneblad som ikke har lyst å være gay. Hvis jeg sier at Vi Menn er så gay akkurat nå..... så prøver jeg bare å ta av brodden av et skjellsord, litt som LenaSG tar brodden av en vits ved å spørre om en forklaring på vitsen. jeg prøver ikke å gi ordet gay en ny mening eller noe, men jeg stiller på en måte spørsmål med vår egen bruk av ordet. og jeg skylder ikke på barna, det er flere enn dem som snakker med mat i munnen. setningen "homsehat er mad gay" er et eksempel på forvirringselementet som går igjen i noen av tekstene mine. jeg vil at du skal tenke selv over hva jeg egentlig mener, hva du mener, og hva samfunnet mener. jeg gjør det for å forvirre, slik at lytteren blir utfordret til å ville ha en forklaring, eller enda bedre, finne en forklaring. For å sitere en venn av meg:

"Jeg gjør dette litt bevisst/ubevist fordi vi mennesker har et behov for å skape/se mening med alt(gestalter: et meningsfullt hele), og jeg liker å sabotere/forvirre dette feltet. Fordi jeg mener at som menneske skal man også kunne rumme det som "er" uten at å ha en million forståelse-modeller. Psykologisk sett er vi meningsøkende vesener, og jeg mener at alt ikke har en mening. Noe er også bare som det er. i dette tilfelle forvirrende og det er også forvirrende å bare kunne være i det forrvirende."

Samfunnet vårt er besatt av å sette ting i bås.
En kriminell er slik, kriminalitet er kjipt, ergo er en kriminell en person av en annen kaste og kan ikke snakkes til som andre. En utlending er sånn, en homofil er sånn, og en frp-velger er sånn.

så Lars mener du at ;

if you cant convince them confuse them? hvis du ikke kan forklare alt for alle forvirr dem?!?

jeg vet ikke jeg. noe i den duren. smålig kinda liksom. hvem bryr seg om ord uansett.

22 kommentarer:

Anonym sa...

hold kjeft lars. du trenger ikke skrive et 2siders innlegg for å forsvare deg. DET er mad gay det! Dessuten stod det bare sykt mye bullshit her uansett. ga ikke noe mening.

:)

Anonym sa...

""Homo" er macho-språk for "feigt", "femi", "teit", "svensk" og diverse annet (inkludert "skjerp deg"). Det betyr nesten alt annet enn homoseksuell, og å bruke ordet er nesten synonymt med at det ikke er seriøst ment. "

Anonym sa...

Du er inne på noe her. Det er jævlig gay å begynne å sutre om at det er gay å bruke det som et negativt ladet ord..

En ting som faktisk er mad gay, er at eldre håndverkere kaller de litt kjipere jobbene "neger arbeid"..
Det er lov å si gay, men ikke lov å si "neger". Shiiit, har sikkert ikke lov å skrive det heller

Tror hun tøsen må komme seg ut i verden og se hvor kald den egentlig er.. Tipper hun har tatt svineinfluensa vaksinen, og lar kjøleskapet stå åpent for å stoppe global oppvarming..

PS: Talib kwali disset beaten til poppa lars(skyld på lars vaular)
Hva med en beef?

per inge sa...

jeg stemmer for beef med talib. tror du hadde dreptan. altså når han sier at erik og kriss > vaular, er det bare å sende en smællfeit "lars-vaular-på-engelsk-diss" på an!
...god PR hadde det vært også

Vågard sa...

Gay betyr jo ikke homo lenger - utenom kanskje i noen homofile subkulturer. Akkurat som det at gay gikk fra å være et helt vanlig engelsk ord som beskrev lystighet/kåthet til et internasjonalt ord som beskrev homofile mennesker, har det nå gått til å beskrive noe litt teit*. Politisk korrekt? Neppe, men språket utvikler seg på de merkeligste måter.

Hilsen Vågard, en kis som BÅDE liker hudprodukter OG ViMenn ZOMGLOL

*sjelden jeg hører folk bruke ordet GAY om noe sykt kjipt

M sa...

Liker ikke at folk bruker gay som et negativtladd ord. Men når jeg leser dedette innlegget er jeg med på tankegangen din Lars, og kjenner faktisk at jeg blir enig med deg på flere tidspunkt. Noe som er imponerende i og med at jeg er ganske så prinsippfast, du er en veldig god retoriker.

Lars Vaular sa...

anonym :

gay kan du være sjøl.

anonym 2 :

det var vel det jeg skulle skrevet. kjapt og fint.

anonym 3:

vil presisere at jeg ikke syns hun er kjip for å stille spørsmål. det er helt greit det. det er bare ikke så gøy å forklare det. ihvertfall ikke mer gay enn du gjør det til sjøl.

og yeah. jeg hørte et rykte i 2000 at talib kweli hadde en glatt hudlapp istedetenfor en penis, så han kan jo kose seg med den uten meg.det er greit.

per inge:

jeg vil ikke ha hudlappbeef, kuleran det er ikke gay, det er ikke bi seksuelt, det er alt for, alt for langt forbi seksuelt.

vågard:

ja det blir aldri brukt om sykt nedsige ting, bare litt rare og tåpelige, fjollete feil. haha.

m:

takk.

Ulven sa...

http://www.youtube.com/watch?v=JKN-zIc1AUc Done deal

STEIN SAKS OG SØLVPAPIR sa...

I dagens samfunn må man gå straight to the core. Syntes at det norske språk har utviklet seg til å bli mer personlig og flere blir flinkere til å kutte mellomleddet i sin formulering. "Han er jo kanskje ikke en helt stabil kar å ha med på laget..." Fuck den måten å si det på. Heller "Skoene hans er mad gay yo" Så sterkt og alle forstår og man finner nye roadies til bandet. Eksempelvis da.. Syntes at gay klinger så jævlig bra og det kommer en ærlighet frem i munnviken når man sier ordet. Heller det enn å bruke rasistiske ord.
Jeg er ikke homo, men elsker homser for de er drøye folk. Men jeg tar meg friheten til å kalle whacle ting og folk for gay for det om.

Som en vis ung mann fra Loddefjord en gang sa: Its OK, to be Gay. Nei, fuck han. Han sa også: Its great to rape.

Stå på. Min helt for alltid.

hihi:)

Anonym sa...

Slukte innlegget ditt rått, Lars. Stream of consciousnes, lissom.

Jørgen sa...

Betyr bildevalget i starten av innlegget at du impliserer at forholdet mellom Birdman/Lil' Wayne er 1) gay, 2) homoseksuelt, eller 3)HIPHOP LOVE?

Anonym sa...

kanskje litt av alt???

LenaSG sa...

Jeg synes det er fint at du tar deg tid til å prøve å reflektere litt over bruken av ordet "gay" i negativ sammenheng.
Og det er jo et tidvis ... artig kommentarfelt posten har opparbeidet seg.

Men det kan jo kanskje være verdt å tenke over hvorfor et ord som har betydd "homo" en stund, går over til å bety "teit". Er det helt løsrevet fra at mange (fortsatt, utrolig nok) synes det er teit å være homo?
Wikipedia har en egen artikkel om ordet, forresten.

Anonym sa...

homser er ofte teite...
hva skjer med motorikken....

Lars Vaular sa...

"Men det kan jo kanskje være verdt å tenke over hvorfor et ord som har betydd "homo" en stund, går over til å bety "teit". Er det helt løsrevet fra at mange (fortsatt, utrolig nok) synes det er teit å være homo?"

Er ikke det det vi tenker over da? og kommer fram til at, faen ord er nå bare ord uansett, folk snakker mye drit, det er ikke rart at folk syns det er teit å være homo, folk syns det er teit å måtte sitte ved siden av noen på bussen, alt er ganske teit, hva ellers er nytt?

Ord forandrer seg. Lystig gikk til homo, homo gikk til teit.

Språkforskere sier at ordet neger ikke er et nedsettende ord i norsk sammenheng, men at det forvirres med amerikanske ord som negro og nigger, som er ord med helt annen historisk ballast som nedsettende ord for svarte mennesker (som på tidspunktet også var slaver). Neger er visstnok i norsk sammenheng et ord som var brukt som beskrivende for mennesker fra afrika med sort farge (sikkert fra india for alt nordmenn visste også), men har fått endret meningen sin i norge det siste århundret fra et beskrivende ord til et nedsettende ord.

så jo ord endrer mening. det er rart.

LenaSG sa...

Nja. Ord er ikke "bare" ord uansett. Språk er makt, osv.

Og det er jo rart at folk synes det er teit å være homofil, selv om det ikke er direkte overraskende at noen er teit nok til å synes det. Og så er det litt rart dersom det er disse menneskene som får være toneangivende for hvordan man bruker språket, slik at det som betyr "homo" plutselig også betyr "teit".

Anonym sa...

FUCK LARS VAULER!!!!!!!!! Aldri hørt en mer grusom stemme i mitt liv! seriøst liksom, solbriller på??..får lyst å spy når jeg hører den sangen!

LARS VAULAR ER HOMOFIL!

Anonym sa...

enig
uneing
enig

btw, hadde lagt inn en kommentar her for en stund siden, men finner ikke den. Lurte på om du hadde teksten til "rett opp og ned".
en sang jeg må høre før jeg legger meg, og i alle fall når jeg står opp.
takk gud for du (LARS) finnes. enten om han er "homo", "gay", eller litt "teit" (GUD)

Anonym sa...

gløm det, så det hadde kommet tekst på youtube.
hah
hoh
elsker teksten

Gaute sa...

Vell.. Jeg er homofil, og jeg tar meg ikke nær av at folk bruker gay eller homse som skjellsord. :) Jeg bruker det jo selv. Jeg mener at folk må skille mellom noe du sier for og være frekk, og selve meningen din. :)

Gaute sa...

Vell.. Jeg er homofil, og jeg tar meg ikke nær av at folk bruker gay eller homse som skjellsord. :) Jeg bruker det jo selv. Jeg mener at folk må skille mellom noe du sier for og være frekk, og selve meningen din. :)

Sara sa...

Så "svensk" er synonymt med "teit" og "femi", m.m? Det var kanskje det morsomste jeg hört siden jeg flyttet til Norge :D MEN for å vare litt allvorlig da, hvis "svensk" brukes på den måten, hva er forskjellen mot å bruke orden "gay", "neger", etc. på en nedsettende måte??

Dette gikk selvfölgelig ved siden av inlegget litt, men jeg klarte liksom ikke å la vaere...