torsdag 11. februar 2010

spiller for Ole Bull foran dronningen i morgen :)

Jeg tar med meg bandet til Den Nationale Scene i morgen kveld og spiller sangen min "lovløs". Det er til ære for den store mannen Ole Bull som fyller 200 år denne måneden. Det blir fine folk i finstas i publikum. Dronningen kommer. I dagens utgave av BA kommenterer Bjarte Hjelmeland hvorfor jeg skal spille. les her:

– Ole Bull var en opprører i sin samtid, og Lars Vaular har noe av den samme, bevisste opprørsholdningen i dag. Ole Bull protesterte blant annet mot at det bare skulle være dansk språk i kulturen.

– Parallellen i dag blir å rappe på bergensk?

– Det kan man godt si. I tillegg finnes det sitat fra gravtalen om Ole Bull som svært godt viser forbindelsen fram mot Lars Vaular, sier Bjarte Hjelmeland.


Hva mener han i den siste setningen? Det er der jeg faller helt av. Haha. Ikke før. Men akkurat der. Har dere noen forslag?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Sitat fra gravtalen:

"Jeg liker herved ei tanken, av aa bli antastet av ei kvinne, mens myndigheden ær ute ætter å bure meg inne"

perpan sa...

eneste sitatet jeg fant fra gravtalen:

Ole Bull blev det første og største festøyeblikk i dette folks liv. Han gav oss selvtillit, det største som den gang kunne gives oss

Lars Vaular sa...

anonym : skrev han gravtalen selv?

perpan : det funker i massevis for meg. selvom jeg aldri har prøvd å være det første og største festøyeblikket i våre folks liv. haha. men det høres ok ut.

Maria sa...

Vis Dronningen ka bergænsere e laget av ;)

peace.

M sa...

Bjørnstjerne Bjørnson skrev den etter Ole Bulls død.

Anonym sa...

kosn gikkk det?