torsdag 10. juni 2010

Nam!


Nam Nguyen... men en annen Nam Nguyen enn den du kjenner.

Tjommien min Nam har i noen måneder nå jobbet med å sette sammen en fanzine. For du som ikke helt vet hva en fanzine er (les: så er vi to), så er det et slags magasin som er enkelt satt sammen av kjærlighet. Det er sånne ting Nam sier når han skal forklare det ihvertfall. For å være ærlig er jeg ikke sikker på hva en fanzine er. Da jeg var mindre pleide jeg å kjøpe fanzinen "Barten" som ble solgt av ivrige sjeler utenfor Brann Stadion. "Barten" handlet om Brann og folkene som følgte med dem og inneholdt skrøner og morsomme ting som falske reklamer for Tena Lady frontet av Rosenborgspiller Bernt Skammelsrud eller interne vitser om at styreleder i Brann Lambert Wulf sin låt om dagen var Cry Wolf med A-ha. Og alt var trykket opp svart på hvitt, stiftet sammen på en måte som oste DIY. Rotet i sportsklubben Brann var faktisk på mange måter verre i 1995 enn i dag. Men dagens tilstand er jo faktisk dagens tilstand da, og ikke noe som var for 15 år siden. Men nok om det.

Røverhistorier og interne spøker er det nok av i fanzinen til Nam også. Den heter faktisk "Nam", og midtsidene er en tosiders poster av Nam selv iført bomberjacket, dr.martens og hansken til Michael Jackson. Det burde jo gi deg en pekepinn. Jeg gav den til min mor i bursdagsgave, og det første hun bladde opp på var en side der en av tegningene til Nam som skal forestille en naken mann som prøver å tenne på fisen sin med en lighter mot skrittet. Ved siden av står det Increase the feace i store bokstaver. Mamma vet ikke så mye om sånn popkulturelle referanser men flirte litt av selve tegningen og sa at min far sikkert ville like den.




Kan du nevne noen av dem som bidrar i fanzinen?

Nam:

Ja.

Embla Karidotter
Jean Christine Cena
Kjetil Grimsby Haar
Lars Vaular
Peter Mitterer
Solveig Knudsen
J.H Flemmet Buen
Audar Kantun
Charlotte Myrbråten

hva har vært det beste med å lage fanzinen?

Nam:

Jeg tor det beste med å lage denne fanzinen er hele prosessen. Som mange vet så er jeg en kronisk slapp kis. Det er noe cali4nia over meg hele tiden...Men den er laget av pur kjærlighet. Det er kjærlighet som driver dette. Og en dash G-Kode kraft og mange søte kunstnerjenter. Harem. Harem Globetrotter:) Det er meg det:)

hvem er denne laget for?

Nam:

Det er jo en samling av kunst og litteratur som jeg har gjort gjennom årene. De som liker greiene mine fra før kommer jo til å dåne når de får denne i hånden:) Neida...Vet du hva, jeg er egentlig ikke helt sikker. Men jeg er veldig stolt og vil at så flest som mulig skal lese den. Jeg følger at jeg har noe å komme med denne gangen.

4)kommer det flere?

Nam:

Definitivt. Nam! tror jeg er greien for meg. Begynner å bli mer og mer glad i fyren om jeg skal få si det sjøl:)
Dette er debutplaten min. Oppfølgeren kommer. Og den blir selvfølgelig veldig konseptuelt:) WAFFYTOWN II. MOW-Ha-ha-ha-ha!!!


sjekk ut mer av Nam på www.steinsaksogsolvpapir.blogspot.com

2 kommentarer:

Sondre sa...

Legg ut bildene fra Youngwood :D !

Anonym sa...

Tusen takk for dette innlegget!