fredag 23. juli 2010

Flaggdag




"Flagget skal oppbevares slik at det ikke er krøllete og sjaskete når det skal brukes. Flagget skal ikke være falmet, og det skal repareres hvis det har fått rifter og skader. Er flagget i så dårlig forfatning at det må kasseres, er det to måter å gjøre det på: Enten ved å brenne flagget, eller sprette fargene fra hverandre, slik at det ikke kan ”vanæres” senere."

(klippet og limt fra denne siden om god skikk og flaggbruk)

Jeg måtte ut for å kjøpe et nytt dynetrekk til dynen min, fordi vaskemaskinen har sluttet å sentrifugere skikkelig, så jeg ikke får vasket skikkelig. Og da ble sengen min skitten etterhvert. Jeg kunne sikkert fått noen skikkelige til å fikse sentrifugeringen, men det er bare to dager i uken for tiden, og jeg bruker som oftest disse to dagene til å gjør noe annet enn å fikse denne vaskemaskinen. Jeg jobber bl.a med en video til "En eneste". Det blir stas.

Så jeg dro til Fretex for et sengesett. Fant bare et dynetrekk men det var fint og blått. Hadde litt flora på. Og litt fauna. Jeg fant også tre nye glass og et askebeger. Og på toppen av kransekaken, det norske flagget til bare 19 kroner.

Da jeg stod i køen var det en voksen dame med østeuropeisk bakgrunn bak meg som nesten skvatt da hun så hva som var på salg.

-Åh...kjøper du det norske flagget? spurte hun med en forskrekket tone.

Jeg forstod raskt at hun kom fra et sted der nasjonale symboler som flagg og, eh, nasjonalfølelse, ble sett på som viktigere enn her, og at den gamle leksen om hvordan vi nordmenn stadig mister identiteten vår ikke var langt rundt hjørnet. Fretexmannen virket også å plukke opp vibrasjonene og brettet og pakket flagget på den fineste måten han visste, og prøvde virkelig å være ærbødig og respektfull ovenfor vært kjære flagg. Jeg tok en litt annen tilnærming, men prøvde samtidig å være litt imøtekommende og bekreftende ovenfor kvinnen i køen.

-Ja, denne her går på billigsalg vet du. Men ikke vær redd, jeg skal henge det opp på veggen hjemme og når jeg er ferdig med det, er det verdt 15 kroner.

(jeg trodde i øyeblikket at flagget kostet like mye som glassene jeg fant, som gikk for snaue ti kroner, så de Fretexansatte begynte å le av det jeg sa. Det var jo på en måte målet mitt, men ikke akkurat på den måten, ikke av den grunnen... hmmm. Dette begynner å bli et mønster.)

Etterpå gikk jeg og kjøpte noen blåe putetrekk som passet det nye dynetrekket, før jeg gikk hjem og hengte opp det norske flagget på veggen min.


4 kommentarer:

hanne sa...

du skriver så fint

Anonym sa...

enig med deg Hanne!!

Vågard sa...

Stolt over deg, Lars! Nasjonen er viktig, vet du.

Jannekake sa...

Å je helvete! Facebooket OG twitret nettopp om hvor mye jeg elsker En Eneste og så leser jeg dette.. Ilu. Virkelig.

Har savnet å høre den live hver eneste gang jeg har sett deg etter at albumet kom ut, så dette var en veldig hyggelig overraskelse. Takk! Jeg gleder meg, og håper du spiller den neste gang du tar turen over fjellet.